Medvedev menguasai Opelka untuk memenangi ATP Toronto Masters

Daniil Medvedev dari Rusia meraikannya setelah mengalahkan Reilly Opelka dari Amerika Syarikat di final Terbuka Bank Negara di Pusat Aviva di Toronto 15 Ogos 2021. - Gambar Reuters


Daniil Medvedev dari Rusia meraikannya setelah mengalahkan Reilly Opelka dari Amerika Syarikat di final Terbuka Bank Negara di Pusat Aviva di Toronto 15 Ogos 2021. – Gambar Reuters

Ikut kami Instagram dan melanggan kami Telegram saluran untuk kemas kini terkini.


TORONTO, 16 Ogos – Daniil Medvedev meneutralkan serangan gergasi pelayan Amerika, Reilly Opelka pada hari Ahad, mendominasi 6-4, 6-3 untuk memenangi ATP Toronto Masters.

Pemain nombor dua dunia dunia hanya memerlukan 87 minit, mengehadkan lawannya 2.11m kepada hanya lapan ace dan mematahkannya tiga kali sambil menyelamatkan keempat-empat titik rehat yang dia hadapi.

Medvedev, dibantu oleh 34 kesalahan tanpa paksa dari Opelka, menjadi orang Rusia pertama yang memenangi trofi Kanada sejak Marat Safin 21 tahun yang lalu.

Pemenangnya bermain pada akhir karier kelima di peringkat Masters 1000.

“Semasa saya mula, saya hampir tidak dapat mengimpikan final Masters,” katanya. Sekarang saya bermain lima daripadanya dan memenangi empat. “Saya hanya gembira,” tambahnya. “Saya mahu mencapai lebih banyak, saya mahu bermain lebih baik.”

Medvedev, yang akan menjadi unggulan teratas pada Cincinnati Masters minggu depan, penyanyi utama terakhir untuk Terbuka AS yang bermula 30 Ogos, memuji Opelka, pemain nombor satu AS yang berada di kedudukan ke-32 di dunia.

“Ini adalah minggu yang hebat baginya, dia berjuang hingga akhir,” kata Medvedev. Bermain final Masters pertama tidak semudah itu. Yang pertama saya berada di Kanada (Montreal, 2019) dan saya hanya memenangi tiga perlawanan, ”dia teringat akan gelaran menentang Rafael Nadal.

Opelka mengatakan bahawa dia dikalahkan dari awal oleh pilihan utama.

“Daniil bermain hebat, seperti yang diharapkan. Dia sempurna. Saya mempunyai satu peluang untuk berehat lebih awal dan saya rasa itu tidak akan banyak berubah.

“Ia agak berangin dan sedikit lebih cepat di luar sana, jadi sangat sukar untuk menjadi kuat secara konsisten. Walaupun ketika saya melakukan beberapa tembakan besar, dia melakukan serangan dengan baik.

“Sangat sukar untuk mengganggu dia sama sekali.”

Medvedev mengatakan dia masuk ke pertandingan dengan rancangan untuk memerangi penghantaran besar Opelka.

“Tujuannya adalah untuk mendapatkan bola sebanyak mungkin, tidak melakukan tembakan gila, membuatnya bergerak dan membuatnya ragu,” kata Medvedev.

“Semakin banyak bola yang kamu lakukan, semakin banyak tekanan yang kamu berikan pada lawan.”

Medvedev, Opelka dan pasukan mereka akan menaiki pesawat peribadi yang dipelopori oleh penganjur untuk sampai ke Cincinnati Masters minggu depan, 660 kilometer jauhnya, pada waktu petang.

Medvedev mengatakan bahawa jika ditawarkan kesempatan, dia tidak akan menolak segelas sampanye perayaan dalam penerbangan. – AFP



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *