Categories: Sukan

Olimpik Tokyo: Setelah bertarung panjang, karate mendapat peluang yang ditunggu-tunggu di pentas terbesar | PressCliff


Karate akan mencari ke Tokyo 2020 untuk menunjukkan mengapa ia layak menjadi sukan Olimpik teras. – Gambar AFP

TOKYO, 30 Jun – Karate telah berjuang keras dan panjang untuk mendapatkan tempatnya sebagai sukan Olimpik.

Walaupun terdapat 100 juta pengamal di seluruh dunia, tempat yang kuat dalam budaya popular dan sejarah yang kaya yang dikatakan oleh beberapa orang dapat ditelusuri sejak abad ke-15, tawaran seni mempertahankan diri Jepun untuk menyertai Olimpik telah ditolak tiga kali, termasuk, pada awalnya, untuk Tokyo 2020.

Hanya dengan adanya peruntukan di bawah rangka tindakan reformasi “Olimpik Agenda 2020” yang diadopsi pada tahun 2014, tuan rumah Sukan diizinkan untuk mengusulkan sejumlah sukan dan karate diberi kesempatan kedua.

Diharamkan oleh ketua setiausaha kabinet ketika itu dan perdana menteri sekarang Yoshihide Suga, karate secara rasmi memenangi tempatnya dua tahun kemudian untuk bergabung dengan rakan seni bela diri judo dan taekwondo di pentas besar di Tokyo.

Sayangnya bagi persekutuan karate Jepun, bagaimanapun, memasuki ruang Olimpik juga mendedahkan penindasan berterusan salah seorang atlet terkemuka oleh seorang anggota kanan federasi dalam skandal yang mengirim gelombang kejutan melalui dunia karate tempatan.

Dengan hanya empat bulan lagi sebelum debut karate di temasya tersebut, pengarah teknikal Persekutuan Karatedo Jepun (JKF) Masao Kagawa terpaksa mengundurkan diri ketika karateka Ayumi Uekusa melontarkan peluit – melalui talian panas Olimpik – atas penyalahgunaan dan penggunaan tanpa izin batang buluh semasa latihan yang menyebabkannya mengalami kecederaan mata yang serius.

Persekutuan dengan cepat memecat Kagawa sebagai ketua “Jawatankuasa Pemantapan Pemain” sukan itu dan menggantikannya dengan bekas juara karate yang terkenal, Rika Usami, yang dikenal sebagai “ratu kata”.

Dengan skandal di belakangnya, karate akan mencari ke Tokyo 2020 untuk menunjukkan mengapa ia layak menjadi sukan utama Olimpik. Karate telah dikesampingkan untuk Paris 2024, walaupun akan mendapat tempat di Olimpik Remaja yang ditangguhkan di Dakar 2026 setelah debut pada acara pemuda 2018 di Buenos Aires.

Dalam kategori “kata”, di mana atlet menunjukkan teknik ofensif dan pertahanan terhadap lawan maya, Ryo Kiyuna dari Jepun adalah kegemaran untuk memenangkan apa yang akan menjadi pingat emas pertama untuk wilayah kelahirannya di Okinawa, tempat kelahiran karate.

Untuk kata wanita, pertandingan akan berlangsung antara juara dunia Sepanyol, Sandra Sanchez dan Kiyou Shimizu dari Jepun selepas pertandingan pemutus tali leher mereka yang tidak dapat dilupakan di acara teratas sukan itu pada tahun 2019.

Kategori sparring “kumite” akan melibatkan 60 atlet dalam tiga kategori berat masing-masing untuk lelaki dan wanita, dengan Steve Dacosta dari Perancis, Rafael Aghayev dari Azerbaijan, Xiaoyan Yin dari China dan Serap Ozcelik Arapoglu dari Turki untuk menonton. – Reuters

.

Presscliff

Share
Published by
Presscliff

Recent Posts

Bursa Malaysia berakhir lebih rendah, CI berada di atas tahap 1,500

Seorang pelabur memantau harga saham di galeri ibu pejabat RHB Investment Bank Bhd di Kuala…

9 months ago

Malaysia tetap berada di landasan yang betul untuk pemulihan ekonomi selanjutnya, kata Miti | PressCliff

Pemandangan langit kota Kuala Lumpur semasa perintah kawalan pergerakan (MCO 3.0) di Kuala Lumpur 1…

9 months ago

Pengunjung Taman Buckingham Palace menggambarkannya sebagai ‘mesin membuat wang’

Pelawat Buckingham Palace Gardens telah mengunjungi TripAdvisor dengan ulasan buruk mengenai lawatan mereka. - Gambar…

9 months ago

Tuan tanah AS memenangi pujian media sosial kerana berkongsi keuntungan dari penjualan rumahnya dengan bekas penyewa

Seorang lelaki di Massachusetts, AS menerima harga AS $ 2,500 dari bekas tuan tanahnya dan…

9 months ago

Pasangan Britain memutuskan untuk berkongsi kemenangan loteri RM72.86 juta, 11 tahun selepas memenangkannya | PressCliff

Nigel dan Sharon memutuskan untuk berkongsi kemenangan lotere dengan rakan dan saudara, 11 tahun setelah…

9 months ago