Kod sumber World Wide Web NFT dijual dengan harga AS $ 5.4 juta | PressCliff

Kod sumber World Wide Web NFT dijual dengan harga AS $ 5.4 juta |  Surat Bahasa Melayu


Pada tahun 1990 dan 1991, Tim Berners-Lee menulis program yang membuat penyemak imbas internet pertama, meletakkan asas praktikal untuk web semasa. – Gambar AFP

NEW YORK, 1 Julai – Kod sumber Tim Berners-Lee untuk World Wide Web dijual kelmarin dengan harga AS $ 5.4 juta (RM22.4 juta) dalam bentuk token tidak mudah alih (NFT).

Sotheby’s di New York menganjurkan penjualan program selama seminggu yang membuka jalan untuk internet yang kita kenal sekarang lebih dari 30 tahun selepas penciptaannya.

Lot itu merangkumi versi animasi dari hampir 10,000 baris kod Berners-Lee dan sepucuk surat dari saintis komputer kelahiran Britain itu sendiri.

“Sepuluh tahun yang lalu, kami tidak akan dapat melakukan ini,” kata Cassandra Hatton, naib presiden di Sotheby’s, merujuk pada ledakan NFT baru-baru ini.

Hatton mengatakan karya ini unik kerana kepentingannya untuk penciptaan World Wide Web.

“Itu mengubah setiap aspek kehidupan anda,” kata Hatton. “Kami bahkan tidak memahami sepenuhnya kesannya terhadap kehidupan kita, dan kesan yang akan kita teruskan terhadap kehidupan kita.”

Pada tahun 1989, ahli sains fizik yang berubah menjadi komputer, Berners-Lee membayangkan sistem perkongsian maklumat yang akan membolehkan para saintis mengakses data dari mana saja di dunia.

Pada masa itu, dia adalah pekerja Pusat Data CERN – awalnya Majlis Eropah untuk Penyelidikan Nuklear, sekarang Pertubuhan Eropah untuk Penyelidikan Nuklear – di Geneva. Dia menamakan rangkaian baru itu World Wide Web (WWW).

Pada tahun 1990 dan 1991, dia menulis program yang membuat penyemak imbas internet pertama, meletakkan asas praktikal untuk web semasa.

Dalam prosesnya, dia juga menemukan URL, alamat internet, HTTP – yang memungkinkan pengguna mencari laman web, dan HTML – bahasa pengekodan standard untuk membuat laman web.

Bertekad untuk menjadikan web sebagai ruang terbuka, Berners-Lee tidak mematenkan programnya tetapi membiarkannya tersedia secara bebas untuk semua orang, yang menyumbang pada penyebarannya.

Lebih dari tiga dekad selepas penemuannya, Berners-Lee meletakkan fail program asal untuk dijual sebagai barang pengumpul. Pada akhir lelongan, dia akan menerima sebahagian dari keuntungan penjualan, tetapi dia berniat untuk menyumbangkan semua hasilnya untuk amal.

NFT adalah objek digital seperti gambar, animasi, muzik, foto atau video dengan sijil keaslian yang dibuat oleh teknologi blockchain yang mendasari cryptocurrency. Ia tidak boleh dipalsukan atau dimanipulasi.

NFT kini menghasilkan beberapa ratus juta dolar transaksi setiap bulan.

Pertukaran NFT berlaku dalam cryptocurrency seperti bitcoin di laman web pakar, tetapi rumah lelong tradisional berusaha memanfaatkan fenomena tersebut. – AFP

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *