Gaji gaji swasta AS meningkat kukuh pada bulan Jun, menurut ADP | PressCliff

Gaji gaji swasta AS meningkat kukuh pada bulan Jun, menurut ADP |  Surat Bahasa Melayu


Orang ramai berbaris di luar pusat kerjaya yang baru dibuka untuk temu janji secara langsung di Louisville, AS, 15 April 2021. – Gambar Reuters

WASHINGTON, 30 Jun – Gaji gaji swasta AS meningkat dengan kukuh pada bulan Jun, tetapi kadar pengambilan pekerja menjadi perlahan dari bulan sebelumnya ketika syarikat terus berusaha mencari pekerja untuk memenuhi permintaan yang semakin meningkat seiring dengan pertumbuhan semula ekonomi yang semakin meningkat.

Gaji gaji swasta meningkat sebanyak 692,000 pekerjaan bulan lalu, lapor Laporan Pekerjaan Nasional ADP hari ini. Data untuk bulan Mei direvisi lebih rendah untuk menunjukkan 886,000 pekerjaan ditambahkan daripada 978,000 yang dilaporkan pada awalnya. Ahli ekonomi yang disurvei oleh Reuters telah meramalkan gaji swasta akan meningkat sebanyak 600,000 pekerjaan.

Lebih dari 150 juta orang Amerika telah divaksinasi sepenuhnya terhadap Covid-19, yang memungkinkan pihak berkuasa untuk menghapus sekatan berkaitan dengan wabak perniagaan dan menutup mandat bagi orang-orang yang telah diinokulasi.

Laporan ADP dikembangkan bersama-sama dengan Moody’s Analytics dan diterbitkan menjelang laporan pekerjaan Jabatan Tenaga Kerja yang lebih komprehensif dan diawasi dengan ketat untuk bulan Jun pada hari Jumaat. Tetapi ia mempunyai rekod prestasi buruk yang meramalkan jumlah gaji swasta dari Biro Statistik Tenaga Kerja kerana perbezaan metodologi.

Laporan ADP dalam beberapa bulan kebelakangan ini telah menilai keuntungan gaji swasta yang tercermin dalam data BLS setelah menyatakan pertumbuhan itu melalui banyak pemulihan pekerjaan, yang dimulakan pada Mei 2020.

“Masih sukar untuk menggunakan data ADP untuk meramalkan data BLS secara tepat,” kata Daniel Silver, ahli ekonomi di JPMorgan di New York.

Menurut tinjauan Reuters mengenai ahli ekonomi, gaji swasta mungkin meningkat sebanyak 600,000 pekerjaan pada bulan Jun setelah meningkat 492,000 pada bulan Mei. Dengan pengambilan pekerja kerajaan dijangka meningkat sekitar 100,000, itu akan menyebabkan gaji keseluruhan meningkat sebanyak 700,000 pekerjaan pada bulan Jun.

Ekonomi mencipta 559,000 pekerjaan pada bulan Mei. Kekurangan pekerja yang rela menggagalkan usaha syarikat untuk meningkatkan pengambilan pekerja. Terdapat rekod 9.3 juta peluang pekerjaan sehingga April.

Penyebab tepat masalah pekerja adalah perdebatan sengit – sering bersifat politik, tetapi para ahli ekonomi pada umumnya menunjukkan beberapa faktor, di antaranya faedah pengangguran yang luar biasa, termasuk subsidi US $ 300 (RM1,245) mingguan dari kerajaan pusat, yang merupakan sebahagian daripada pakej bantuan pandemi pentadbiran Biden. Kekurangan kemudahan penjagaan kanak-kanak kerana beberapa pusat yang ditutup semasa wabak tidak pernah dibuka lagi, juga menjadikan beberapa ibu bapa tinggal di rumah, dan ada juga petunjuk bahawa beberapa pekerja tetap bimbang dengan risiko kesihatan untuk kembali bekerja.

Sekurang-kurangnya 26 negeri yang kebanyakannya diketuai oleh gabenor Republikan menamatkan faedah pengangguran yang dibiayai oleh kerajaan persekutuan sebelum tarikh tamat 6 September. Tidak ada bukti yang muncul sejauh ini bahawa pemberhentian awal, yang dimulai pada 12 Jun dan akan berlangsung hingga 31 Julai, menarik pengangguran dari luar ke pekerjaan, walaupun jumlah mereka yang menerima faedah menyusut lebih cepat di negeri-negeri tersebut.

Tinjauan oleh mesin pencari kerja Sesungguhnya https://www.hiringlab.org/2021/06/29/indeed-job-seeker-survey-june-2021 mendapati bahawa sementara sebahagian besar penganggur menunjukkan mereka ingin mula mencari bekerja dalam tiga bulan akan datang, banyak yang tidak menyatakan rasa mendesak untuk mencari pekerjaan baru. Ini menunjukkan peningkatan vaksinasi, pengurangan simpanan dan pembukaan sekolah pada musim gugur akan menjadi pemangkin utama untuk meningkatkan pemburuan pekerjaan.

Kira-kira 9.3 juta orang secara rasmi dikelaskan sebagai penganggur. Bagaimanapun, pertumbuhan pekerjaan dapat mengejutkan pada bulan ini. Tinjauan Lembaga Persidangan terhadap pengguna menunjukkan isi rumah sangat optimis terhadap pandangan mereka tentang pasaran buruh.

Tinjauan yang disebut perbezaan pasaran buruh, berasal dari data pandangan responden mengenai sama ada pekerjaan banyak atau sukar diperoleh, melonjak pada bulan Jun ke tahap tertinggi sejak tahun 2000. – Reuters

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *