Filipina Amerika, Kataluna Enriquez menjadi wanita pertama yang dinobatkan sebagai Miss Nevada USA | PressCliff

Filipina Amerika, Kataluna Enriquez menjadi wanita pertama yang dinobatkan sebagai Miss Nevada USA |  Surat Bahasa Melayu


Warga Filipina Amerika Kataluna Enriquez (kanan) telah dinobatkan sebagai Nevada USA, wanita transgender pertama dan wanita trans berwarna yang mengambil mahkota. – Gambar melalui Instagram / mskataluna

KUALA LUMPUR, 30 Jun – Warga Filipina Amerika Kataluna Enriquez telah dinobatkan sebagai Nevada USA, menjadikannya wanita pertama yang berjaya merangkul gelaran tersebut.

Kemenangan itu juga menjadikannya sebagai transwoman warna pertama yang mengambil mahkota.

Pemain berusia 27 tahun itu mengalahkan 21 peserta lain dalam pertandingan yang diadakan di kasino hotel South Point di Las Vegas pada hari Ahad, lapor Today.

Dengan kemenangan itu, Enriquez akan mewakili negara untuk Miss USA 2021 yang dijadualkan diadakan pada 29 November dan dia akan menjadi wanita pertama yang terbuka dalam sejarah 69 tahun pertandingan ini.

Dalam catatan Instagram, Enriquez meraikan kemenangan itu dengan ucapan terima kasih.

“Terima kasih banyak kepada semua orang yang menyokong saya sejak hari pertama,” tulisnya bersama foto dari acara besar itu.

“Komuniti saya, anda sentiasa ada di hati saya. Kemenangan saya adalah kemenangan kita. Kami baru sahaja membuat sejarah. Selamat berbangga. “

NBC News melaporkan bahawa Enriquez dinobatkan sebagai Miss Silver State USA pada bulan Mac.

Ini adalah pertandingan awal Miss Nevada USA.

Enriquez merancang pakaiannya sendiri pada hari Ahad termasuk gaun payet pelangi untuk menghormati Pride Month “dan semua yang tidak berpeluang menyebarkan warna mereka”.

Sistem pertandingan Miss Universe, di mana Miss USA yang berpusat di Los Angeles, mula membenarkan peserta transgender pada tahun 2012.

Sekiranya dia dinobatkan sebagai Miss USA, Enriquez akan menjadi pesaing trans kedua dalam pertandingan Miss Universe, selepas Angela Ponce dari Sepanyol pada tahun 2018.

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *