Everton melantik bekas bos Liverpool Benitez sebagai pengurus | PressCliff

Everton melantik bekas bos Liverpool Benitez sebagai pengurus |  Surat Bahasa Melayu


Benitez menguruskan saingan Everton Merseyside Liverpool dari 2004-2010, membawa mereka ke kejayaan Liga Juara-Juara pada tahun 2005 dan Piala FA musim berikutnya. – Gambar Reuters

LONDON, 30 Jun – Everton telah menandatangani bekas bos Liverpool, Rafa Benitez sebagai pengurus baru mereka, dengan pemain Sepanyol itu dalam perjanjian tiga tahun, kata kelab Liga Perdana pada hari Rabu.

Everton telah mencari pengurus baru sejak Carlo Ancelotti, yang memimpin mereka ke-10 dalam Liga Perdana musim lalu, kembali ke Real Madrid untuk mantra kedua.

“Pelantikan Benitez berlaku setelah proses pengambilan pekerja yang kuat dan meluas oleh Club selama tiga minggu terakhir – proses yang merangkumi beberapa wawancara dengan beberapa calon,” kata kelab itu dalam satu kenyataan.

Bekas pengurus Wolverhampton Wanderers, Nuno Espirito Santo juga dikaitkan dengan peranan tersebut.

Benitez berkata dia gembira.

“Sepanjang proses ini saya sangat terkesan dengan cita-cita yang ditunjukkan oleh wakil-wakil kanan di kelab dan keinginan mereka untuk membawa kejayaan ke kelab bersejarah ini,” katanya.

“Saya percaya ini adalah kelab yang akan berlangsung. Saya bertekad untuk memainkan peranan besar dalam membantu kelab hebat ini mencapai cita-citanya. “

Benitez menguruskan saingan Everton Merseyside Liverpool dari 2004-2010, membawa mereka ke kejayaan Liga Juara-Juara pada tahun 2005 dan Piala FA musim berikutnya. Dia juga membawa Chelsea ke gelaran Liga Europa pada tahun 2013 sebagai pengurus sementara mereka.

Setelah dua musim bersama Napoli dan bertugas sebentar dengan Real Madrid, di mana dia dipecat di pertengahan musim pertamanya, Benitez kembali ke England dan mengambil alih kendali Newcastle United yang menatap degradasi pada bulan Mac 2016.

Walaupun kelab itu akhirnya diturunkan ke Kejuaraan peringkat kedua, Benitez membawa mereka kembali musim berikutnya.

Tetapi pertengkaran antara dia dan pemilik kelab Mike Ashley menyebabkan pemergiannya pada tahun 2019. Benitez pindah ke Liga Super China di mana dia menguruskan Dalian Professional, tetapi pergi pada bulan Januari dengan alasan kesukaran kerana pandemi Covid-19.

“Rafa sangat mengagumkan kami dengan pengetahuan dan pengalamannya tetapi, di atas segalanya, semangat dan rasa lapar yang ditunjukkannya untuk menyertai kelab kami,” kata pemegang saham majoriti Everton, Farhad Moshiri.

“Kami melantik Rafa kerana kami yakin dia akan membawa kejayaan kepada kelab kami dan Evertonians. Sederhananya – kita perlu bertanding di puncak liga dan memenangi trofi. “

Everton mengatakan penolong pengurus Duncan Ferguson dan Alan Kelly akan bergabung dengan kakitangan bilik belakang Benitez. – Reuters

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *