Boneka, pemain, perarakan untuk pemerintahan Queen Elizabeth selama 70 tahun | PressCliff

Boneka, pemain, perarakan untuk pemerintahan Queen Elizabeth selama 70 tahun |  Surat Bahasa Melayu


Perayaan untuk memperingati 70 tahun Ratu Elizabeth II di takhta akan berlangsung pada 5 Jun depan. – Gambar AFP

LONDON, 30 Jun – Marionette raksasa, binatang fantastik dan pelakon sarkas akan menjadi pusat perayaan untuk memperingati 70 tahun Ratu Elizabeth II di takhta, kata penganjur semalam.

Pertandingan Platinum Jubilee akan berlangsung pada 5 Jun tahun depan, sebagai sebahagian daripada perayaan selama empat hari yang juga merangkumi perarakan ketenteraan dan upacara kesyukuran gereja.

Pengerusi bersama jawatankuasa penganjur Nicholas Coleridge mengatakan dia mengharapkan acara itu menjadi “perayaan gemilang” atas layanan raja kepada negara dan Komanwel.

Kerajaan Britain telah mengumumkan hujung minggu cuti umum selama empat hari untuk menandakan pemerintahan raja yang paling lama berkhidmat di Britain, yang berusia 95 tahun pada awal tahun ini.

Dan pasca-Covid, Coleridge mengatakan akan menjadi “peluang bagi negara untuk muncul bersatu, kembali bertenaga dan diperbaharui” setelah kesulitan pandemi koronavirus global.

“Ini akan menjadi pembukaan semula untuk UK, momen tujuan nasional untuk menyenangkan, gembira dan menghiburkan.”

Pertandingan Minggu telah dirancang untuk menceritakan kisah “zaman Elizabeth kedua”, 500 tahun selepas yang pertama yang terkenal dengan Shakespeare dan penemuan dunia baru.

Pengerusi bersama Michael Lockett mengatakan akan menceritakan “masa perubahan yang cepat dan kemajuan yang tiada tandingannya” sejak puteri muda Elizabeth menjadi ratu pada tahun 1952.

Tidak seperti jalan-jalan penutupan penduduk yang jarang, ketika ratu itu sendiri terpaksa mengasingkan diri di kediaman Istana Windsor, ratusan ribu orang dijangka menyertai perayaan tersebut.

Persembahan akan dilakukan pada penghematan pasca perang tahun 1950-an dan penemuan rock and roll dan ruang angkasa Swinging Sixties, kemudian pilihan untuk bergabung dengan Eropah pada tahun 1970-an.

Ini juga akan merangkumi pendigitan “Big Bang” pusat kewangan City of London pada tahun 1980-an, dan perubahan teknologi pada tahun 1990-an hingga sekarang dan melihat ke masa depan, terutama keperluan untuk menangani perubahan iklim.

‘Momen dalam sejarah’

“Kebawah Duli Yang Maha Mulia telah menjadi kekuatan dan penjaga kami di masa-masa yang baik dan kadang-kadang dalam masa-masa buruk, dari generasi, masyarakat dan negara,” kata Lockett.

Master kontes Adrian Evans mengatakan kepada wartawan bahawa “ledakan teater, tarian, muzik, karnival dan seni jalanan yang luar biasa” akan menjadi “momen dalam sejarah”.

Serta “tokoh-tokoh heraldik monumental” yang mencerminkan sejarah kerajaan lebih dari 1.000 tahun, perarakan ini akan merangkumi “naga menetas” yang lebih besar daripada bas dua tingkat.

Boneka lain, dengan kuda yang dikuasai oleh 30 penunggang basikal, akan menandakan “saat paling menggembirakan” perkahwinan ratu dengan Putera Philip, yang meninggal pada bulan April pada usia 99 tahun, kata Evans.

Kuda, kuda pacuan kuda, dan corgis – jenis anjing kegemaran ratu – akan mewakili “humor dan keunikan khas Britain”, dan cintanya sepanjang hayat terhadap haiwan.

Acara ini akan dibiayai secara peribadi oleh penderma individu dan korporat dan dijangka berharga antara £ 10 juta (RM57.5 juta) hingga £ 15 juta, yang menurut Coleridge sesuai dengan jubli sebelumnya yang akan kembali ke permaisuri Victoria.

Jubli Berlian permaisuri pada tahun 2012 ditandai dengan perarakan sungai dengan 1,000 kapal di Sungai Thames – flotila terbesar dalam 350 tahun.

Beacon juga dinyalakan di seluruh negara dan konsert pop diadakan yang menampilkan aksi seperti Take That Gary Barlow dan Robbie Williams, Kylie Minogue, Elton John dan Ed Sheeran.

Jubli Emasnya 10 tahun sebelumnya juga menyaksikan hujung minggu empat hari dengan pesta jalanan dan konsert pop lain. Ratu juga mengadakan lawatan ke Britain, Jamaica, New Zealand, Australia dan Kanada. – Studio ETX

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *