Bagaimana duduk tegak dapat menaikkan mood anda | PressCliff

Bagaimana duduk tegak dapat menaikkan mood anda |  Surat Bahasa Melayu


Menurut kajian, duduk tegak boleh lebih baik untuk berfikiran positif daripada duduk bersandar atau merosot. – Gambar AFP

BERLIN, 30 Jun – Mungkinkah duduk tegak dengan sikap yang baik membuat kita lebih bahagia? Menurut kajian Jerman, postur tubuh yang baik dapat memberi kesan positif pada mood kita, serta degup jantung kita.

Duduk tegak boleh menjadi pendorong mood. Selain menjadi punggung yang lebih baik, postur badan yang baik dapat memberi kesan kognitif positif. Sebenarnya, menurut penyelidikan dari Jerman, yang diterbitkan dalam jurnal Acta Psychologica, postur tubuh yang baik dapat bermanfaat bagi suasana hati, tekanan darah, denyut jantung dan konsentrasi kita.

Faedah fizikal dan psikologi

Untuk mengkaji kesan postur tubuh yang baik, para penyelidik dari Universiti Friedrich-Alexander di Jerman mengkaji 82 pelajar berusia 20-an. Para pelajar berpendapat bahawa kajian ini menilai kepekatan mereka, bukannya postur mereka. Para penyelidik dapat memanipulasi peserta kajian untuk duduk atau duduk dengan tegak dengan menukar ketinggian meja dan kerusi mereka.

Para penyelidik meminta sukarelawan untuk menilai sendiri mood mereka. Pelajar yang duduk tegak mencatatkan mood rata-rata mereka 3.77 daripada 5, berbanding 3.43 bagi mereka yang duduk dalam posisi tidak bersuara. Menurut kajian, duduk tegak boleh lebih baik untuk berfikiran positif daripada duduk bersandar atau merosot. “Postur yang merosot mungkin memberi isyarat kepada seseorang bahawa mereka berada dalam situasi yang berpotensi mengancam dan harus menggunakan postur pelindung, dan oleh itu mereka mengalami mood negatif,” jelas Sarah Awad, salah seorang penulis kajian.

Postur yang baik juga kelihatan membawa manfaat fizikal, menurut para penyelidik, seperti tekanan darah rendah. “Duduk tegak dihubungkan dengan tekanan darah yang lebih rendah, denyut jantung yang lebih rendah dan suhu yang lebih rendah,” jelas penulis. – Studio ETX

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *