Tinjauan: Perbelanjaan dalam aplikasi mudah alih meningkat ke tahap tinggi baru | PressCliff

Tinjauan: Perbelanjaan dalam aplikasi mudah alih meningkat ke tahap tinggi baru |  Surat Bahasa Melayu


Angka awal dari Sensor Tower menunjukkan bahawa AS $ 64.9 bilion telah dibelanjakan di App Store dan Google Play dalam enam bulan pertama tahun ini dalam lompatan 25 peratus dari tempoh yang sama pada tahun 2020. – Gambar AFP

SAN FRANCISCO, 29 Jun – Pendapatan aplikasi dari pengguna telefon bimbit di seluruh dunia meningkat ke tahap baru pada separuh pertama tahun ini, hampir mencecah AS $ 65 bilion (RM270 bilion), kata pelacak pasaran Sensor Tower semalam.

Apple dan Google menyaksikan kedai aplikasi mudah alih masing-masing berkembang ketika raksasa Silicon Valley terus terkena kekuatan yang mereka gunakan di pasar masing-masing.

Angka awal dari Sensor Tower menunjukkan bahawa AS $ 64.9 bilion telah dibelanjakan di App Store dan Google Play dalam enam bulan pertama tahun ini dalam lompatan 25 peratus dari tempoh yang sama pada tahun 2020.

Sensor Tower mengunjurkan bahawa AS $ 41.5 bilion akan dibelanjakan di App Store Apple pada separuh pertama tahun ini untuk langganan dan aplikasi, termasuk pembelian dalam aplikasi seperti item maya untuk watak permainan.

Google Play dijangka menjana pendapatan sebanyak AS $ 23.4 pada akhir bulan Jun.

Sensasi perkongsian coretan video TikTok adalah aplikasi mudah alih bukan permainan terlaris, dengan pengguna membelanjakan lebih dari AS $ 920 juta dalam kenaikan 74 peratus dari enam bulan pertama tahun lalu, menurut Sensor Tower.

Platform streaming video milik Google YouTube merupakan penjana pendapatan bukan permainan kedua terbesar, dengan pengguna membelanjakan sekitar AS $ 565 juta di sana, menurut pelacak pasaran.

Di peringkat global, perbelanjaan untuk permainan mudah alih mencecah US $ 44.7 bilion pada separuh pertama tahun ini, meningkat hampir 18 peratus dari tempoh yang sama pada tahun 2020, menurut Sensor Tower.

“Walaupun perbelanjaan pengguna dalam permainan mudah alih meningkat pada klip yang lebih lambat daripada tahun lalu, ini tidak menunjukkan kemerosotan bagi industri, melainkan normalisasi setelah kenaikan minat semasa keadaan luar biasa dari pandemi Covid-19,” Sensor Tower kata dalam sebuah jawatan.

Titan internet Cina, Tencent mempunyai permainan mudah alih terlaris, Honor of Kings, yang menjana lebih dari AS $ 1.5 bilion pada separuh pertama tahun ini, menurut pelacak pasaran.

Tinjauan menunjukkan kepentingan yang semakin meningkat dari apa yang disebut “ekonomi aplikasi” dan muncul di tengah kritikan terhadap kawalan ketat dua pasar besar oleh Apple dan Google.

Angka Sensor Tower dikeluarkan ketika mahkamah persekutuan mempertimbangkan bukti yang dikemukakan semasa perbicaraan di mana Epic Games sedang berusaha untuk melepaskan cengkaman Apple di App Storenya, dan berpotensi mengganggu keseluruhan ekosistem mudah alih.

Epik, pembuat yang popular Fortnite permainan video, bertujuan untuk memaksa Apple untuk membuka App Store kepada pihak ketiga yang ingin memintas sistem pembayaran prosedur Apple dan komisennya setinggi 30 peratus dalam proses tersebut. – AFP

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *