Categories: NewsTeknologi

Tinjauan: Amazon terus berada di atas pasaran pengkomputeran awan yang berkembang pesat | PressCliff


Amazon memegang hampir 41% pasaran tahun lalu, turun dari 45% pada tahun 2019 ketika pendapatannya meningkat 28%, menurut Gartner. – Gambar Reuters

WASHINGTON, 29 Jun – Amazon kekal sebagai syarikat pengkomputeran awan global yang dominan pada tahun 2020 apabila saingan termasuk Microsoft, Alibaba dan Google mendapat tempat di pasaran yang berkembang pesat, kata sebuah firma penyelidikan.

Tinjauan Gartner yang dikeluarkan semalam menunjukkan pasar yang disebut “infrastruktur sebagai perkhidmatan” tumbuh 40,7 persen tahun lalu menjadi AS $ 64,3 miliar (RM267 miliar).

Amazon memegang hampir 41% pasaran tahun lalu, turun dari 45% pada tahun 2019 ketika pendapatannya meningkat 28%, menurut Gartner.

Microsoft – dilihat sebagai pesaing yang melonjak di sektor ini – menyaksikan pertumbuhan pendapatan hampir 60 persen untuk menguasai hampir 20 peratus pasaran.

Sid Nag, naib presiden penyelidikan di Gartner, mengatakan pasar berkembang ketika lebih banyak perniagaan bergantung pada solusi berbasis cloud, dengan tren yang semakin cepat selama wabah.

Nag mengatakan pasar juga dibantu oleh tren “kedaulatan data” yang semakin meningkat dengan organisasi yang berusaha menyimpan data mereka di negara asal mereka.

Gartner mengatakan Microsoft khususnya mendapat manfaat dari wabak ini ketika organisasi beralih ke awan untuk beban kerja yang “kritikal”, seperti penjagaan kesihatan, pembuatan dan e-commerce.

Alibaba yang berpangkalan di China juga mempunyai pertumbuhan yang kuat untuk mencapai pangsa pasar 9.5 peratus sementara Google meningkatkan bahagiannya menjadi lebih dari enam peratus.

Huawei, sebuah syarikat China yang disasarkan oleh sekatan AS, menyaksikan pertumbuhan pendapatan lebih dari 200 peratus untuk menguasai pangsa pasar 4.2 persen dan kedudukan nombor lima, menurut Gartner. – AFP

.

Presscliff

Recent Posts

Bursa Malaysia berakhir lebih rendah, CI berada di atas tahap 1,500

Seorang pelabur memantau harga saham di galeri ibu pejabat RHB Investment Bank Bhd di Kuala…

9 months ago

Malaysia tetap berada di landasan yang betul untuk pemulihan ekonomi selanjutnya, kata Miti | PressCliff

Pemandangan langit kota Kuala Lumpur semasa perintah kawalan pergerakan (MCO 3.0) di Kuala Lumpur 1…

9 months ago

Pengunjung Taman Buckingham Palace menggambarkannya sebagai ‘mesin membuat wang’

Pelawat Buckingham Palace Gardens telah mengunjungi TripAdvisor dengan ulasan buruk mengenai lawatan mereka. - Gambar…

9 months ago

Tuan tanah AS memenangi pujian media sosial kerana berkongsi keuntungan dari penjualan rumahnya dengan bekas penyewa

Seorang lelaki di Massachusetts, AS menerima harga AS $ 2,500 dari bekas tuan tanahnya dan…

9 months ago

Pasangan Britain memutuskan untuk berkongsi kemenangan loteri RM72.86 juta, 11 tahun selepas memenangkannya | PressCliff

Nigel dan Sharon memutuskan untuk berkongsi kemenangan lotere dengan rakan dan saudara, 11 tahun setelah…

9 months ago