New Zealand memulakan semula sebahagian ‘gelembung perjalanan’ dengan Australia | PressCliff

New Zealand memulakan semula sebahagian 'gelembung perjalanan' dengan Australia |  Surat Bahasa Melayu


New Zealand menghentikan ‘gelembung perjalanannya’ dengan Australia pada hari Sabtu ketika wabak varian Delta yang sangat menular telah berakar di Sydney dan beberapa bandar Australia yang lain. – Gambar AAP / Mick Tsikas / melalui Reuters

WELLINGTON, 29 Jun – Pemerintah Selandia Baru mengatakan akan meneruskan perjalanan bebas karantina dengan beberapa bahagian Australia minggu depan ketika ia mengangkat jalan raya Covid-19 di Wellington hari ini.

New Zealand menghentikan “gelembung perjalanan” dengan Australia pada hari Sabtu sebagai wabak varian Delta yang sangat menular yang berakar di Sydney dan beberapa bandar Australia yang lain.

Menteri Respons Covid-19 Chris Hipkins mengatakan perjalanan bebas karantina akan disambung semula dengan negara-negara Australia Selatan, Tasmania dan Victoria dan Wilayah Ibu Kota Australia mulai semalam, walaupun pihak berkuasa akan terus meninjau keadaan itu hingga saat itu.

“Kabinet bersetuju bahawa mengangkat sebentar adalah tindakan yang sesuai,” kata Hipkins pada sidang media. kata. “Nasihat kesihatannya adalah penyebaran Covid-19 di wilayah Australia ini telah dibendung pada saat ini,” katanya.

Pelancong akan diminta untuk memberikan ujian Covid-19 yang negatif sebelum berlepas dan tidak semestinya telah mengunjungi negeri dan wilayah yang disekat dalam beberapa hari terakhir, kata Hipkins.

Jeda dalam perjalanan dengan Australia Barat, New South Wales, negara-negara Queensland dan Wilayah Utara akan ditinjau hari ini, tambahnya, untuk membolehkan hasil ujian dikembalikan dan penilaian lebih lanjut mengenai keadaan.

Wabak di Sydney juga menyebabkan para pegawai mengenakan sekatan jarak sosial di Wellington seminggu yang lalu setelah seorang pelancong Australia yang mengunjungi bandar itu positif Covid-19 setelah pulang ke rumah.

Hipkins mengatakan langkah-langkah itu akan diturunkan mulai tengah malam Selasa.

New Zealand adalah antara hanya segelintir negara yang telah menahan penyebaran Covid-19 di dalam sempadannya. Kes komuniti terakhirnya adalah pada bulan Februari.

Tidak ada kes baru yang dilaporkan hari ini. New Zealand setakat ini mempunyai 2.385 kes yang disahkan dan 26 kematian berkaitan dengan virus tersebut. – Reuters

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *