Gelembung Covid-19 menjadikannya sangat memenatkan, kata Tsitsipas yang dipukul | PressCliff

Gelembung Covid-19 menjadikannya sangat memenatkan, kata Tsitsipas yang dipukul |  Surat Bahasa Melayu


Stefanos Tsitsipas dari Yunani kelihatan kecewa ketika dia melambai setelah tewas dalam perlawanan pusingan pertamanya menentang Frances Tiafoe dari AS di London pada 29 Jun 2021. – Gambar Reuters

LONDON, 29 Jun – Pemain pilihan ketiga yang dikalahkan Stefanos Tsitsipas bercakap mengenai cabaran hidup dalam gelembung Covid-19 dan kehilangan motivasi ketika pemain Yunani itu membuat kejutan awal dari perseorangan lelaki Wimbledon semalam.

Finalis Terbuka Perancis menyedari juga bahawa kekurangan persiapan pra-kejohanan di rumput telah menjadi faktor dan lawannya yang tidak diturunkan dari Amerika, Frances Tiafoe, hanya bermain lebih baik.

“Gelembung membuatnya sangat melelahkan minggu demi minggu,” kata Tsitsipas kepada wartawan ketika ditanya mengapa dia merasa kurang bermotivasi daripada pada kesempatan lain.

“Beritahu saya jika ini sesuatu yang mengejutkan, tetapi saya merasakan semua orang sudah tahu itu.

“Tentunya sangat sukar apabila anda mengetahui secara mental anda akan pergi dari satu gelembung, berada dalam gelembung itu dua setengah minggu atau mungkin lebih dari itu, seperti hampir satu bulan, sama seperti dua minggu kemudian anda masih perlu menjalani prosedur yang sama dan perkara yang sama sekali lagi.

“Itu tidak mudah. Sudah menjadi cabaran sendiri, ”tambahnya.

Pemain tinggal di hotel London tengah sebagai sebahagian daripada gelembung pelindung untuk mengurangkan risiko jangkitan Covid-19.

Ada juga protokol yang harus diperhatikan ketika mereka tiba di Wimbledon.

Tsitsipas, yang juga tewas pada babak pertama kali terakhir bermain di Wimbledon pada tahun 2019, mengatakan “ada kalanya saya lebih bermotivasi daripada ini” tetapi menambahkan bahawa itu bukan alasan untuk tidak bermain dengan baik.

Dia mengatakan peralihan dari tanah liat ke rumput adalah salah satu cabaran terbesar dalam sukan ini dan memerlukannya terlalu lama untuk menyesuaikan diri.

“Lawan saya bermain jauh lebih baik, jauh lebih baik daripada saya. Tidak ada pemanduan yang saya harapkan. Tidak ada semangat juang yang sama seperti yang biasa saya lakukan di gelanggang, ”katanya.

“Sudah tentu saya ingin melihat saya yang lain kali. Selalu ada masa akan datang. Itu perkara yang baik. “

Tsitsipas yang berusia 22 tahun mengatakan bahawa dia masih berniat untuk bertanding di Olimpik Tokyo bulan depan. – Reuters

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *