Federer bertahan dengan ketakutan besar di Wimbledon ketika Mannarino bersara cedera | PressCliff

Federer bertahan dengan ketakutan besar di Wimbledon ketika Mannarino bersara cedera |  Surat Bahasa Melayu


Roger Federer dari Switzerland beraksi semasa perlawanan pusingan pertamanya menentang Adrian Mannarino dari Perancis di London pada 29 Jun 2021. – Gambar Reuters

LONDON, 30 Jun – Juara lapan kali, Roger Federer terselamat daripada ketakutan besar ketika menentang Adrian Mannarino sebelum mara ke pusingan kedua Wimbledon semalam ketika pemain Perancis itu bersara dengan kecederaan lutut setelah tergelincir di gelanggang.

Perlawanan ini berlangsung pada 6-4 6-7 (3) 3-6 6-2 dengan Federer memaksa set kelima sebelum Mannarino, menyambut ulang tahunnya yang ke-33, memutuskan dia tidak dapat meneruskannya.

“Ini mengerikan,” kata Federer dalam wawancara di mahkamahnya. “Ini menunjukkan bahawa satu tembakan dapat mengubah hasil pertandingan, musim, karier. Saya doakan yang terbaik dan saya harap dia cepat sembuh sehingga kita melihatnya kembali di gelanggang.

“Dia boleh memenangi pertandingan pada akhirnya. Jelas, dia adalah pemain yang lebih baik, jadi saya pasti agak bertuah. “

Federer, di kedudukan keenam, berkhidmat dengan kedudukan 4-2 di set keempat ketika Mannarino yang berada di ranking ke-41 tergelincir ketika cuba kembali dan memusingkan lutut kanannya.

Pemain dari Perancis itu mendapat perhatian perubatan di Court Court dan pincang untuk menyelesaikan set sebelum berjabat tangan dengan Federer, yang kini mempunyai catatan bertanding 7-0 melawannya.

“Anda tidak mendapat banyak jalan keluar sepanjang karier dan anda juga berusaha untuk tidak berlaku pada diri sendiri,” tambah Federer. “Ini peringatan seberapa cepat ia berlaku. Tetapi tentu saja, saya jelas gembira dapat peluang lain untuk perlawanan lain di sini.

“Saya bekerja sangat keras dan pada akhirnya saya menikmati diri saya di sini hari ini. Ia sangat menyeronokkan hingga akhir, jelas. “

Pemenang Grand Slam sebanyak 20 kali masuk ke pertandingan semalam setelah tewas hanya satu set dalam enam pertemuan sebelumnya dengan pemain kidal, termasuk tiga di rumput manikur di Wimbledon.

Kaki yang salah

Federer memulakan dengan kaki yang salah, ketinggalan 0-40 pada permainan pembukaan tetapi berjaya menahan servis dan tidak lama kemudian mendapati alur dan gerak kakinya yang gesit membuat Mannarino terus tertekan.

Tidak sampai peluang break keenam dalam set pembukaan, Swiss akhirnya berjaya menukar dan dia melakukannya dengan gaya dengan umpan silang backhand yang menakjubkan.

Set kedua diteruskan sebelum Federer kehilangan kawalan sepenuhnya ke atas forehandnya di tiebreak dan empat kesalahan berturut-turut membantu Mannarino menyamakan kedudukan.

Federer tahu All England Club seperti bahagian belakang tangannya, tetapi tidak dapat bermain hanya lapan perlawanan tahun ini dan kehilangan hampir 2020 setelah dua pembedahan lutut mula ditunjukkan dalam permainannya.

Selepas pertukaran rehat awal, Mannarino mendapat rehat kedua di set ketiga ketika Federer mula sukar untuk mendapatkan servis pertama dan kesalahannya meningkat.

Ketika penonton Court Center mulai menghadapi prospek Federer keluar dari Wimbledon pada pusingan pembukaan untuk pertama kalinya sejak 2002, juara utama 20 kali itu bertindak balas dengan menaikkan permainannya.

Setelah menyelamatkan titik rehat untuk mempertahankan servisnya dalam permainan pembukaan set keempat, Federer dengan cepat melonjak 3-0 dan kelihatan pemain dominan dan dalam perjalanan untuk memaksa set penentu sebelum kecederaan lawannya.

Federer, yang berusia 39 tahun paling tua dalam undian perseorangan, akan bertemu dengan pemain Perancis Richard Gasquet atau Yuichi Sugita dari Jepun untuk mendapat tempat di pusingan ketiga. – Reuters

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *