Categories: Sukan

England menghadapi Jerman dalam blockbuster Euro 2020 setelah Perancis membuat kejutan | PressCliff


Foto selebaran ini diambil dan dikeluarkan oleh UEFA 28 Jun 2021, menunjukkan penyerang England, Harry Kane dan jurulatih England, Gareth Southgate memberikan sidang media MD-1 rasmi di London Marriott Maida Vale di London, menjelang pusingan Uefa Euro 2020 mereka 16 perlawanan bola sepak menentang Jerman. – Gambar handout UEFA melalui AFP

LONDON, 29 Jun – England dapat membalas dendam selama bertahun-tahun di tangan Jerman ketika mereka menghadapi pesaing lama mereka dalam pertembungan blockbuster Euro 2020 16-hari ini hari ini setelah kejohanan digegarkan oleh jalan keluar Perancis yang menakjubkan.

Pasukan Gareth Southgate menjadi tuan rumah Jerman di Wembley pada pukul 1600 GMT dalam pertandingan terbesar England di gelanggang tuan rumah selama 25 tahun.

England mengalahkan Jerman untuk memenangi final Piala Dunia 1966, tetapi sejarah kejohanan utama mereka dipenuhi dengan jalan keluar yang menyakitkan terhadap mereka sejak itu.

Kekalahan suku akhir pada Piala Dunia 1970 mengakhiri pemerintahan England sebagai juara, sementara kekalahan separuh akhir Piala Dunia 1990 pada penalti masih terpahat dalam jiwa negara.

Ketika England terakhir bermain di gelanggang sendiri dalam pertandingan, Southgate adalah pemain jatuh Euro 96 kerana dia melewatkan penalti penting dalam kekalahan menembak separuh akhir.

Terdapat juga kekalahan besar di Piala Dunia 2010 namun Southgate, yang menyedari betapa beratnya sejarah itu, menegaskan keputusan itu bukan peluang untuk mengusir hantu kegagalan England yang lalu.

Sebagai gantinya, dia yakin ini adalah peluang bagi para pemainnya untuk menambahkan bab baru yang tidak dapat dilupakan dalam kisah peribadi mereka.

“Pasukan ini, saya katakan sejak sekian lama, mempunyai banyak pencapaian unik dan tumpuan saya adalah pada pasukan ini dan membantu mereka untuk berjaya,” kata Southgate.

“Ini mengenai pemain kami. Ini adalah saat mereka dan ini adalah peluang mereka. “

‘Kalah pulang’

Ketika ditanya apakah mungkin rasa sakitnya di Euro 96 akan memberi pemainnya motivasi tambahan untuk memenangkannya, Southgate berkata: “Kesedihan yang baik, tidak. Saya tidak fikir kita akan bergantung pada itu!

“Jadi, tidak, ini mengenai mereka. Ini adalah tentang mereka mempunyai peluang untuk mencapai sesuatu, dan tentunya bukan untuk saya melepaskannya. “

England tidak pernah memenangi Kejuaraan Eropah dan kemenangan menentang Jerman hanya merupakan kemenangan peringkat kalah mati kedua mereka dalam sejarah pertandingan.

Sebaliknya, Jerman telah dinobatkan sebagai raja Eropah tiga kali, dengan kejayaan terakhir yang dicapai pada tahun 1996.

Namun, Jerman melakukan perjalanan ke London dalam kedudukan yang luar biasa kerana takut akan kekalahan menentang England.

Pasukan Joachim Loew tersandung pada babak 16 terakhir setelah menyelamatkan seri 2-2 menentang Hungary dalam perlawanan terakhir kumpulan mereka.

Jerman bukanlah kekuatan lama yang menakutkan dan, dengan Loew mengundurkan diri pada akhir kejohanan, kekalahan akan menandakan berakhirnya era.

Walaupun menjuarai Piala Dunia pada tahun 2014, Loew dikritik kerana perannya dalam penyingkiran peringkat kumpulan yang memalukan dari Piala Dunia 2018 dan serangkaian keputusan buruk sebelum Euro.

“Secara keseluruhan, saya memikirkannya selama dua saat,” kata Loew menjelang perlawanan terakhirnya.

“Ini adalah semangat saya. Seluruh tumpuan saya adalah pada perlawanan dan saya harap kami akan berjaya. ”

England akan mempunyai sebahagian besar 40,000 orang di sisi mereka di Wembley dan Loew menjangkakan pertemuan dengan tulang belakang.

“Ini adalah pertandingan yang menggerakkan semua orang. Bagi kedua-dua pasukan, di dalam atau di luar, sekarang atau tidak, yang kalah akan pulang, ”katanya.

Pemenang akan menghadapi suku akhir di Rom menentang pemenang pertandingan awal GMT 1900 antara Sweden dan Ukraine hari ini, yang akan dimainkan di Glasgow.

Mbappe ketinggalan penalti yang menentukan

Apa pun yang berlaku hari ini, ia akan berjuang untuk mengikuti drama semalam, ketika juara dunia Perancis mengalami kekalahan yang hebat menentang Switzerland, tewas 5-4 menerusi penalti setelah seri 3-3 yang mendebarkan di Bucharest ketika Kylian Mbappe terlepas sepakan penting.

“Saya minta maaf atas penalti itu. Saya mahu membantu pasukan tetapi saya gagal, ”kata Mbappe di media sosial.

Yann Sommer adalah wira Switzerland dalam penembakan ketika penjaga gawang menyelamatkan penalti Mbappe untuk menutup pembunuhan raksasa yang luar biasa.

“Penalti selalu kejam untuk satu pasukan dan sayangnya itu adalah kami,” kata jurulatih Perancis, Didier Deschamps.

“Kami tidak terbiasa, tapi kami harus menerimanya.”

Pada peringkat suku akhir, Switzerland berdepan Sepanyol, yang membalas kemenangan epik 5-3 menentang Croatia selepas meledak kedudukan di Copenhagen.

Pablo Sarabia, Cesar Azpilicueta dan Ferran Torres menjaringkan gol untuk meletakkan Sepanyol 3-1 di depan dengan 13 minit tersisa setelah gol Pedri sendiri telah memberi kemenangan utama kepada Croatia.

Mislav Orsic dan Mario Pasalic menjaringkan gol dalam lima minit terakhir untuk memaksa masa tambahan, tetapi Sepanyol menang berkat gol dari Alvaro Morata dan Mikel Oyarzabal. – AFP

.

Presscliff

Share
Published by
Presscliff

Recent Posts

Bursa Malaysia berakhir lebih rendah, CI berada di atas tahap 1,500

Seorang pelabur memantau harga saham di galeri ibu pejabat RHB Investment Bank Bhd di Kuala…

9 months ago

Malaysia tetap berada di landasan yang betul untuk pemulihan ekonomi selanjutnya, kata Miti | PressCliff

Pemandangan langit kota Kuala Lumpur semasa perintah kawalan pergerakan (MCO 3.0) di Kuala Lumpur 1…

9 months ago

Pengunjung Taman Buckingham Palace menggambarkannya sebagai ‘mesin membuat wang’

Pelawat Buckingham Palace Gardens telah mengunjungi TripAdvisor dengan ulasan buruk mengenai lawatan mereka. - Gambar…

9 months ago

Tuan tanah AS memenangi pujian media sosial kerana berkongsi keuntungan dari penjualan rumahnya dengan bekas penyewa

Seorang lelaki di Massachusetts, AS menerima harga AS $ 2,500 dari bekas tuan tanahnya dan…

9 months ago

Pasangan Britain memutuskan untuk berkongsi kemenangan loteri RM72.86 juta, 11 tahun selepas memenangkannya | PressCliff

Nigel dan Sharon memutuskan untuk berkongsi kemenangan lotere dengan rakan dan saudara, 11 tahun setelah…

9 months ago