Djokovic mengelakkan kejutan ketika Pusat Pengadilan kembali hidup | PressCliff

Djokovic mengelakkan kejutan ketika Pusat Pengadilan kembali hidup |  Surat Bahasa Melayu


Novak Djokovic dari Serbia meraikan memenangi pertandingan pusingan pertamanya menentang Jack Draper Britain di London pada 29 Jun 2021. – Gambar Reuters

LONDON, 29 Jun – Juara bertahan, Novak Djokovic mengatasi ketakutan awal untuk menangkis pemain remaja Britain, Jack Draper 4-6 6-1 6-2 6-2 dan melancarkan pencariannya untuk merangkul gelaran keenam ketika Wimbledon kembali setelah dua tahun ketiadaannya semalam .

Perlawanan pertama di Center Court sejak kemenangan Djokovic ke atas Roger Federer pada final 2019 – 716 hari yang lalu – adalah bahan klasik David versus Goliath.

Dan walaupun tidak ada debut Grand Slam dongeng untuk Draper yang berusia 19 tahun, pertandingan itu membuktikan cara yang sempurna untuk menghidupkan kembali Center Court setelah keheningan yang kuat kerana pandemi koronavirus.

Hanya 7.500 peminat yang dibenarkan di Center Court sejajar dengan had 50% semasa hadir, tetapi mereka mengeluarkan suara gemuruh ketika Draper memenangi mata pertamanya.

Djokovic tidak pernah tewas dalam pertandingan Grand Slam dengan pemain yang berada di kedudukan terendah Dr3 nombor 253 dunia, tetapi tampak sedikit terpegun ketika dia berusaha untuk menemukan kedudukannya di kawasan yang berminyak dan menahan serangan Britain tanpa rasa takut.

Pemain sulung utama Grand Slam, Draper melakukan servis pada perlawanan ketiga dan mengejek pengalamannya yang tidak berpengalaman ketika dia menyelamatkan semua titik rehat yang dia hadapi ketika dalam perjalanan untuk memulakan perlawanan pembukaan dari Serbia yang bertanding sebagai pemain utama ke-65.

Dua kali Djokovic berada di punggungnya pada set pertama dan dengan bumbung ditutup kerana hujan yang menunda permainan di gelanggang luar, panggung kelihatan sempurna untuk kejutan Wimbledon dengan jumlah monumental.

Tetapi Djokovic bukan juara Grand Slam 19 kali dan pemain Serbia dengan cepat menyingkirkan bahaya, menyamakan kedudukan dengan menguasai set kedua 26 minit.

Segala harapan Draper menyerahkan kekalahan pertamanya di Djokovic di Grand Slam sejak 2006, mulai menguap ketika dia benar-benar ketinggalan overhead untuk menurunkan servis pada awal set kedua, Djokovic menderu lega.

Sejak saat itu, cukup mudah bagi Djokovic yang kelihatan rapi ketika dia cepat kembali ke rutin lama dalam pertandingan perseorangan pertamanya di rumput sejak menyelamatkan mata untuk mengalahkan Federer dalam dua tahun yang lalu.

“Rasanya hebat melihat semua orang dan kembali ke gelanggang tenis paling suci di dunia,” kata Djokovic, yang menawar gelaran juara Grand Slam ke-20 yang memenangi Terbuka Australia dan Perancis tahun ini, di mahkamah.

“Sangat menyedihkan tahun lalu bahawa Wimbledon dibatalkan tetapi sangat gembira sukan ini kembali.”

Dia juga memiliki kata-kata baik untuk Draper yang telah bersumpah untuk menyebabkan masalah lawannya yang terkenal dan tetap setia pada kata-katanya dalam satu set menarik.

“Dia pasti mendapat tepukan,” kata Djokovic. “Dia berjalan ke Center Court untuk pertama kalinya dan membawa dirinya dengan baik dan menyokong dirinya sendiri.”

Djokovic, tidak terkalahkan di Wimbledon sejak suku akhir 2017, seterusnya menghadapi Kevin Anderson dari Afrika Selatan dalam pengulangan final 2018. – Reuters

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *