Dengan ‘stik’ dicetak 3D, permulaan Sepanyol melihat pasaran massa | PressCliff


Seseorang memotong sekeping daging yang dicetak dengan pencetak 3D oleh Novameat, semasa Kongres Dunia Bergerak (MWC) di Barcelona, ​​Sepanyol, 29 Jun 2021. – Gambar Reuters

BARCELONA, 29 Jun – Ketika permintaan untuk alternatif nabati untuk daging meningkat, startup Novameat yang berbasis di Barcelona menggunakan teknologi percetakan 3Dnya untuk menghasilkan “steak” vegetarian yang diharapkan akan mencapai pasar massal tahun depan.

Novameat merancang untuk menjual “stik” langsung kepada pengguna dan perniagaan seperti restoran yang berminat untuk menghasilkan daging berasaskan tumbuhan, kata pengurus pengembangan perniagaan Alexandre Campos kepada Reuters hari ini.

Syarikat Sepanyol, yang mengembangkan teknologinya pada 2018, menunjukkan bagaimana pencetak 3D terbarunya menghasilkan makanan di Mobile World Congress (MWC) Barcelona.

“Itu tidak mempunyai rasa stik tradisional tetapi saya terkejut kerana saya tidak menyangka teksturnya akan dapat dicapai dengan baik,” kata Ferran Gregori, setelah mencuba salah satu “stik” yang dicetak di stand Novameat di perhimpunan telekomunikasi terbesar di dunia.

Sekeping daging dicetak dengan pencetak 3D oleh Novameat semasa Mobile World Congress (MWC) di Barcelona, ​​Sepanyol, 29 Jun 2021. - Gambar Reuters
Sekeping daging dicetak dengan pencetak 3D oleh Novameat semasa Mobile World Congress (MWC) di Barcelona, ​​Sepanyol, 29 Jun 2021. – Gambar Reuters

Syarikat itu menggunakan teknologi 3D untuk menguji resipi, memperkenalkan ramuan melalui kapsul kerana ini adalah proses yang lebih murah daripada pembuatan secara besar-besaran, kata Campos.

Setelah model dianggap berhasil, model itu kemudian dapat dihasilkan pada skala yang lebih besar dalam mesin yang lebih besar dan tidak menggunakan teknologi 3D, menghasilkan hingga 500 kg daging palsu per jam, tambahnya.

Campos mengatakan tujuan permulaan adalah mencipta semula serat otot daging haiwan tetapi menggunakan 100 peratus bahan berasaskan tumbuhan. Dia meramalkan industri berasaskan tanaman akan terus berkembang pada kadar dua digit pada masa yang akan datang.

Syarikat itu juga mengatakan bahawa ia menghasilkan daging palsu itu kerana alasan persekitaran.

“(Kami berusaha) mengganti daging haiwan untuk sesuatu yang lebih baik untuk planet ini, diri kita sendiri dan haiwan,” kata Campos. – Reuters

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *