Barty melalui pusingan pertama Wimbledon yang penuh emosi | PressCliff

Barty melalui pusingan pertama Wimbledon yang penuh emosi |  Surat Bahasa Melayu


Ashleigh Barty dari Australia kembali menentang Carla Suarez Navarro dari Sepanyol semasa perlawanan pusingan perseorangan wanita mereka pada hari kedua Kejuaraan Wimbledon 2021 di Kelab Tenis All England di Wimbledon, London barat daya, 29 Jun 2021. – Gambar AFP

LONDON, 29 Jun – Tawaran Ashleigh Barty untuk memenangi Wimbledon, setengah abad selepas rakan sejawatnya dari Australia, Evonne Goolagong Cawley memenangi gelaran perseorangan pertamanya, bermula dengan kemenangan hari ini dengan 6-1, 6-7 (1/7), Kemenangan 6-1 ke atas Carla Suarez Navarro.

Pemain pilihan utama berusia 25 tahun itu tidak pernah melepasi pusingan keempat di Wimbledon, tetapi dua rehat servis di set pertama dan kemudian satu pada kedudukan 4-4 di babak kedua sepertinya menjadikannya kemenangan rutin.

Walau bagaimanapun, dengan kesilapan merangkak dalam permainan Barty, pemain Sepanyol, Suarez Navarro, mundur dan set itu menjadi rehat.

Suarez Navarro – yang baru kembali bermain dalam beberapa bulan kebelakangan ini setelah memerangi barah – menguasainya dan memegang lima set mata dengan yang pertama 7-6 (7/1).

Barty, bagaimanapun, menarik diri dan bermain lebih seperti pemain nombor satu dunia yang menjadi pilihannya.

Dia menunjukkan sedikit tanda kecederaan pinggul yang memaksanya untuk mengundurkan diri dari Terbuka Perancis dan tidak membuat kesalahan ketika memegang tiga mata perlawanan, meraih kemenangan dengan yang pertama.

Barty memuji Suarez Navarro setelah pemain berusia 32 tahun itu berjalan keluar dari gelanggang untuk bersorak tentang penampilan ke-11 dan terakhirnya di Kejuaraan.

Suarez Navarro – yang ibunya Maris telah mengambil gambar anak perempuannya dan meneteskan air mata ketika dia meninggalkan gelanggang – mengakhiri kariernya tahun ini dengan Olimpik di Tokyo dan Terbuka AS mengikut jadualnya.

“Sangat luar biasa untuk berkongsi pengadilan dengan Carla setelah kerjayanya yang luar biasa sedikit lebih lama,” kata Barty.

“Dia adalah pejuang, pesaing yang luar biasa dan orang yang baik dan saya tidak dapat mencari satu perkataan buruk untuknya.

“Dia adalah juara geniune dan akan sangat ketinggalan.”

Barty tidak mempunyai kejohanan pemanasan sebelum Wimbledon kerana kecederaannya tetapi mengatakan bahawa tubuhnya terasa baik.

Dia mengatakan bahawa dia telah diberi penghormatan untuk membuka gelanggang Center Court hari ini sebagai pengganti juara bertahan, Simona Halep yang menarik diri pada hari Jumaat lalu kerana kecederaan pada betis.

Barty telah mempersiapkan penghormatannya sendiri kepada Cawley – yang merupakan mentor dan teman rapat – dengan mengenakan gaun yang diilhami oleh reka bentuk kerang ikonik yang dipakai oleh rakan senegaranya ketika dia menang pada tahun 1971.

“Ini paling tidak yang dapat saya lakukan sebagai penghormatan kepada juara pada ulang tahun ke-50 gelarannya,” kata Barty.

“Memakainya dengan gaun ikoniknya istimewa dan saya harap dengan cara yang sangat kecil membuatnya bangga.” – AFP

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *