Serena Williams menyertai Nadal dalam Olimpik Tokyo yang hilang PressCliff

Serena Williams menyertai Nadal dalam Olimpik Tokyo yang hilang  Surat Bahasa Melayu


Serena Williams mengatakan dia tidak akan bertanding dalam Sukan Olimpik Tokyo bulan depan. – Gambar Reuters

LONDON, 29 Jun – Serena Williams mengatakan pada hari Ahad bahawa dia tidak akan bertanding di Olimpik Tokyo bulan depan, bergabung dengan legenda Grand Slam Rafael Nadal untuk menarik diri dari temasya tersebut.

Orang Amerika berusia 39 tahun itu mendedahkan keputusannya pada sidang media pra-Wimbledon.

“Saya sebenarnya tidak termasuk dalam senarai Olimpik, jadi … Bukannya saya sedar. Sekiranya demikian, maka saya tidak seharusnya melakukannya, “katanya.

Dia enggan memberitahu alasan keputusannya.

Namun, larangan peminat asing dan ahli keluarga di Olimpik akan menyebabkan Williams dipisahkan dari puterinya Alexis Olympia.

Olimpik telah ditangguhkan selama setahun dan penganjur terpaksa memperkenalkan langkah-langkah ketat untuk melawan Covid-19.

“Ada banyak sebab saya membuat keputusan Olimpik,” katanya.

“Saya tidak merasa masuk ke sini hari ini. Mungkin lain hari. Maaf. “

Williams adalah pemain Olimpik paling berjaya dalam sejarah tenis dari segi pingat emas bersama saudari Venus setelah masing-masing memenangi satu pingat emas dalam perseorangan dan tiga dalam beregu.

Venus mengalahkan sedikit pungutan pingat kerana dia juga memenangi perak dalam beregu campuran pada tahun 2016 di Rio.

Serena, yang menawar untuk mencatat rekod 24 gelaran perseorangan Grand Slam di Wimbledon, Margaret Court, menambah dia tidak benar-benar memikirkan apa artinya ketinggalan temasya itu.

Dia memenangi gelaran perseorangan Olimpik 2012 di London di Center Court yang sama di mana dia telah memenangi tujuh gelaran perseorangan Wimbledon.

Dia juga memenangi emas berganda dengan saudari Venus di Sydney (2000), Beijing (2008) dan London.

“Saya belum memikirkannya (kehilangan temasya),” kata Williams, yang bermain dengan pemain nombor 100 dunia Aliaksandra Sasnovich dari Belarus pada pusingan pertama di Wimbledon.

‚ÄúPada masa lalu, ini adalah tempat yang indah bagi saya. Saya sebenarnya belum memikirkannya, jadi saya akan terus tidak memikirkannya. “

Nadal mengumumkan awal bulan ini bahawa dia akan kehilangan Wimbledon dan Olimpik untuk menjaga badannya dan memanjangkan kariernya.

Saingan hebatnya Roger Federer dan Novak Djokovic belum memutuskan sama ada mereka akan pergi ke Tokyo.

Federer, yang menyukai Serena yang berusia 39 tahun, mengatakan pada hari Sabtu itu akan bergantung pada bagaimana dia pergi ke Wimbledon.

Dua kali juara perseorangan Olimpik bertahan, Andy Murray akan pergi, kecergasan memungkinkan, kerana dia telah terpilih dalam skuad Team GB.

Dominic Thiem dari Austria akan menjadi orang lain yang tidak hadir.

Juara Terbuka AS 2020 berusia 27 tahun itu mengumumkan keputusannya pada hari yang sama dengan Nadal dan sebelum dia menarik diri dari Wimbledon kerana kecederaan pergelangan tangan. – AFP

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *