Senator Brazil memfailkan kes terhadap Bolsonaro kerana kesalahan | PressCliff

Senator Brazil memfailkan kes terhadap Bolsonaro kerana kesalahan |  Surat Bahasa Melayu


Kes jenayah terhadap presiden Brazil Jair Bolsonaro di hadapan Mahkamah Agung dapat melihatnya dipecat dari pejabat. – Gambar Reuters

BRASÍLIA, 29 Jun – Tiga senator Brazil secara rasmi menuduh Presiden Jair Bolsonaro melakukan penyelewengan di hadapan Mahkamah Agung semalam atas tuduhan dia gagal mengadakan sekutu utama yang disiasat kerana disyaki rasuah besar-besaran dalam pembelian vaksin Covid-19.

Aduan jenayah itu berlaku setelah sebuah suruhanjaya Senat yang menyiasat tindak balas pandemi pentadbiran mengungkap tuduhan meletup minggu lalu bahawa Bolsonaro mengetahui tentang disyaki rasuah dalam perjanjian Brazil bernilai AS $ 300 juta (RM1.24 bilion) untuk vaksin buatan India Covaxin dan gagal campur tangan.

“Saya mengajukan keluhan jenayah hari ini ke Mahkamah Agung karena tuduhan serius bahwa presiden tidak mengambil tindakan setelah diberitahu tentang skema rasuah besar-besaran di kementerian kesehatan,” kata Senator pembangkang Randolfe Rodrigues, wakil ketua komisi.

Kes jenayah terhadap Bolsonaro di hadapan Mahkamah Agung dapat melihatnya dikeluarkan dari pejabat – walaupun Jaksa Agung Augusto Aras, sekutu, harus mendakwa.

Segera, kes ini berisiko merosakkan Bolsonaro secara politik pada saat sokongannya semakin berkurang dan tinjauan menjadikannya jauh di belakang bekas presiden kiri Luiz Inacio Lula da Silva yang akan memasuki pilihan raya tahun depan.

Pengebilan berlebihan

Tuduhan tersebut muncul ketika sebuah firma yang berpusat di Singapura yang kini disyaki sebagai syarikat shell menagih kementerian kesihatan Brazil sebanyak AS $ 45 juta untuk dos Covaxin yang belum diserahkan, yang tidak mendapat persetujuan peraturan di Brazil.

Itu menaikkan bendera merah untuk pegawai kementerian kesihatan bernama Luis Ricardo Miranda.

Dia enggan menandatangani pembayaran pendahuluan, memandangkan kontrak Brazil untuk Covaxin tidak menyebutkan adanya firma di Singapura dan mengatakan pembayaran akan dibuat semasa penghantaran.

Miranda mengatakan kepada penyelidikan Senat, para atasannya di kementerian memberikan tekanan “tidak biasa, berlebihan” kepadanya untuk menyetujui transaksi tersebut.

Dia menyampaikan keprihatinannya kepada saudaranya, Luis Miranda, anggota kongres dan penyokong Bolsonaro, yang mengatur pertemuan dengan mereka dengan presiden.

Anggota Kongres Miranda memberi keterangan pada hari Jumaat bahawa Bolsonaro memberitahu mereka pada pertemuan 20 Mac bahawa dia mengesyaki kesepakatan Covaxin adalah skema korupsi yang dibentuk oleh Ricardo Barros, seorang ahli parlimen yang kuat yang mengetuai gabungan Bolsonaro di majelis bawah.

Anggota Kongres Miranda mengatakan Bolsonaro memberitahunya bahawa dia akan memerintahkan polis untuk menyiasat, tetapi tidak pernah melakukannya.

Penyelewengan lain dalam perjanjian Covaxin Brazil segera muncul, memaksa pentadbiran membatalkannya di bawah tekanan.

Menurut akhbar Estado de Sao Paulo, pengeluar vaksin itu, Bharat Biotech, pada mulanya menyebut harga AS $ 1.34 satu dos.

Tetapi Brazil bersetuju membayar dosis AS $ 15, lebih banyak daripada vaksin lain yang dibelinya.

Protes pro-pendakwaan

Skandal itu dapat menandakan titik balik dalam penyelidikan Senat, yang telah merusak Bolsonaro.

Selama dua bulan, perarakan saksi telah memberi kesaksian bagaimana pemimpin kanan dan pemerintahnya secara terang-terangan mencerca nasihat pakar untuk menahan Covid-19, yang kini telah meragut lebih dari setengah juta nyawa di Brazil, yang kedua setelah Amerika Syarikat.

Bolsonaro meminimumkan virus itu sebagai “selesema kecil,” memerangi penguncian, mempertanyakan topeng muka dan menolak pelbagai tawaran vaksin – termasuk tembakan yang lebih murah dan lebih berkesan daripada Covaxin – sementara itu mendorong ubat-ubatan yang belum terbukti seperti klorokuin dan mendesak orang Brazil untuk kembali bekerja .

Namun, sekarang, dia menghadapi tuduhan bahwa tanggapan pandemiknya tidak hanya tidak layak, tetapi juga penjahat.

Pemimpin pembangkang telah mengadakan tunjuk perasaan besar-besaran untuk esok dan Jumaat yang menuntut pemecatan Bolsonaro.

Presiden yang terpolarisasi itu sudah menghadapi lebih dari 100 permintaan pendakwaan di Kongres, tetapi sejauh ini dilindungi oleh pakatannya dengan “Centrao,” gabungan parti konservatif yang kuat.

Barros, anggota kongres yang kini disyaki mendalangi perjanjian Covaxin, adalah tokoh tertinggi dalam gabungan itu. – AFP

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *