Rumah penyelidikan menjangkakan inflasi akan menurun pada tahun ini | PressCliff

Emir Research: Moratorium selimut enam bulan diperlukan untuk jaring keselamatan perniagaan, sosial |  Surat Bahasa Melayu


Mengulangi ramalan inflasi tahunannya untuk tahun 2021 pada 3,1 peratus tahun ke tahun, CGS CIMB juga menjangkakan Bank Negara Malaysia akan mengekalkan kadar dasar semalaman (OPR) pada 1.75 peratus untuk separuh kedua tahun ini. – Gambar Bernama

KUALA LUMPUR, 28 Jun – CGS CIMB menjangkakan inflasi utama akan terus menurun untuk sepanjang tahun ini, kerana perintah kawalan pergerakan penuh (FMCO) kemungkinan akan mengekalkan ekonomi beroperasi di bawah potensinya untuk jangka masa yang panjang, yang memerlukan akomodatif polisi kewangan.

Mengulangi ramalan inflasi tahunannya untuk tahun 2021 pada kadar 3.1 peratus tahun ke tahun (yoy), firma penyelidikan itu juga menjangkakan Bank Negara Malaysia (BNM) akan mengekalkan kadar dasar semalaman (OPR) pada 1.75 peratus untuk separuh kedua ini tahun.

“Dengan kesan asas yang meningkat untuk inflasi utama pada bulan April, kami menjangkakan konvergensi bertahap dengan tren inflasi teras yang masih lemah,” katanya dalam catatan penyelidikan hari ini.

Sementara itu, Public Investment Bank mengatakan Indeks Harga Pengguna (IHP) diproyeksikan pulih pada tahun 2021, disokong oleh perubahan harga minyak yang didorong oleh pengaturan pemotongan bekalan yang tidak terganggu oleh Organisasi Negara Pengeksport Petroleum dan sekutu (Opec +).

“Ini akan didorong oleh pemulihan sentimen berikutan peluncuran program vaksinasi Covid-19 yang cepat, terutama pada paruh kedua tahun 2021,” katanya dalam catatan terpisah.

Ia mengatakan CPI juga akan mendapat dorongan dari pelaksanaan sepenuhnya tujuh pakej rangsangan fiskal bernilai RM380 bilion, setara dengan sekitar 23 peratus daripada produk domestik kasar (KDNK).

Penambahan diproyeksikan sekurang-kurangnya 500,000 pekerjaan baru melalui inisiatif swasta-awam juga akan menjadi pertanda baik bagi IHP.

“Lingkungan suku bunga akomodatif yang diharapkan akan terus berlanjutan juga akan mendukung permintaan, dan oleh itu, indeks utama.

“Walaupun prospek jangka pendek dapat ditimbang sedikit dengan penukaran terhadap langkah-langkah penahanan Covid-19, lintasan menaik jangka panjang dijangka tidak berubah,” katanya. – Bernama

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *