Putera yang berseteru untuk bersatu semula untuk melancarkan patung Diana di London | PressCliff

Putera yang berseteru untuk bersatu semula untuk melancarkan patung Diana di London |  Surat Bahasa Melayu


Seseorang melihat penghormatan untuk Puteri Diana dari Britain, di luar Istana Kensington di London pada 28 Jun 2021. – Gambar Reuters

LONDON, 28 Jun – Putera-putera perseteruan Britain, William dan Harry, akan mengetepikan perbezaan mereka pada hari Khamis untuk menghadiri pembukaan patung kepada mendiang ibu mereka, Putri Diana mengenai hari ulang tahunnya yang ke-60.

Sepanjang hayat mereka, saudara-saudara kerajaan telah dekat, disatukan oleh trauma bersama kehilangan ibu mereka yang meninggal pada usia 36 tahun dalam kemalangan kereta Paris pada tahun 1997 ketika William berusia 15 tahun dan Harry 12.

Tetapi sejak perkahwinan Harry tahun 2018 dengan isteri pelakonnya dari Amerika, Meghan, hubungan antara mereka memburuk dan wawancara eksplosif yang diberikan oleh pasangan itu kepada tuan rumah rancangan sembang Oprah Winfrey pada bulan Mac menandakan rendah.

Di dalamnya, Harry, yang kini berusia 36 tahun, mengkritik ayahnya Charles dan mengatakan William, 39, dan keluarga terperangkap, sementara pasangan itu menuduh seorang raja yang tidak disebutkan namanya membuat pernyataan rasis.

Ahli biografi Robert Lacey mengatakan bahawa pada bulan April saudara-saudara itu bertengkar setelah pengebumian Putera Philip, suami nenek mereka Ratu Elizabeth lebih dari 70 tahun, dan tidak ada tanda-tanda peningkatan.

“Konflik antara dua putera Diana yang berpecah pahit sepertinya tidak akan berakhir dalam waktu dekat,” tulisnya di Surat Harian, sambil menambah bahawa rakan dan keluarga berusaha menjalin perdamaian.

Minggu ini, pembukaan patung di London, yang ditugaskan oleh para pangeran empat tahun lalu untuk meraikan kehidupan Diana, memberikan peluang yang jarang terjadi untuk hubungan semula, dengan Harry kembali dari rumah barunya di Amerika Syarikat.

“Kecuali jika salah satu dari mereka akan meminta maaf, dan saya rasa itu mungkin Harry, saya tidak dapat melihat hubungan ini pada masa ini membaik,” kata pengulas kerajaan Penny Junor.

“Pemahaman saya adalah anak-anak lelaki tidak berbicara satu sama lain, tentu saja tidak seperti biasanya saudara-saudara bercakap,” katanya kepada Reuters.

‘Kami telah melalui neraka’

Harry memberitahu Winfrey bahawa hubungan mereka adalah “ruang pada masa ini”, tetapi berharap waktu dapat menyembuhkannya.

“Saya suka William, dia adalah saudara saya, kami telah melalui neraka bersama dan kami mempunyai pengalaman bersama. Tetapi kita berada di jalan yang berbeza, ā€¯katanya.

Patung hari Khamis yang dilancarkan di Sunken Garden di Istana Kensington tempat Diana tinggal, dan yang kini menjadi rumah bagi William dan keluarganya, akan menjadi acara kecil bersama para putera, keluarga dekat Diana dan pengukir Ian Rank-Broadley antara beberapa yang hadir.

The Telegraf Harian melaporkan bahawa William akan membawa isterinya Kate dan ketiga anak mereka George, Charlotte dan Louis, untuk melihat secara peribadi patung itu sebelum perasmian rasmi kerana mereka tidak akan hadir pada hari itu.

Hampir seperempat abad sejak kematiannya, Diana terus memikat hati.

Surat khabar Britain kerap membahas kehidupannya dan keadaan di sekitar kematiannya, sementara pendedahan bulan lalu bahawa seorang wartawan BBC berbohong untuk mendapatkan wawancara sensasional 1995 di mana dia mengaku berselingkuh dan berkongsi perincian kegagalan perkahwinannya dengan Charles, menjadi berita utama. – Reuters

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *