Ikuti tirai untuk mengejar rekod Djokovic di Wimbledon | PressCliff

Ikuti tirai untuk mengejar rekod Djokovic di Wimbledon |  Surat Bahasa Melayu


Novak Djokovic dari Serbia beraksi ketika perlawanan pusingan pertamanya menentang Tennys Sandgren dari AS di Roland Garros, Paris 1 Jun 2021. – Gambar Reuters

LONDON, 28 Jun – Novak Djokovic memulakan tawarannya untuk merebut gelaran Wimbledon keenam dan Grand Slam ke-20 pada hari Isnin ketika pertunjukan lapangan rumput kembali susulan pembatalannya pada tahun 2020 kerana pandemi Covid-19.

Setelah berjaya merangkul gelaran Terbuka Australia dan Perancis tahun ini, pemain nombor satu dunia Djokovic kini menjadi orang ketiga dalam sejarah yang melengkapkan kalendar Grand Slam.

Ini adalah prestasi yang sangat jarang sehingga Rod Laver adalah orang terakhir yang berjaya menyapu pada tahun 1969.

Dalam apa yang boleh menjadi tahun pemecah rekod bagi Djokovic, ada juga peluang gelaran Olimpik yang dapat membuka jalan untuk Golden Slam keempat-empat jurusan dan emas Tokyo.

“Wimbledon, Olimpik, dan Terbuka AS sangat menyenangkan untuk menonton Novak bermain kerana dia akan berusaha keras untuk membuatnya,” kata pemain nombor dua dunia, Daniil Medvedev.

“Ketika itulah dia terkuat tetapi pada masa yang sama itu banyak tekanan.”

Yang pertama untuk Djokovic di Center Court adalah Jack Draper nombor 250 dunia Britain yang tumbuh hanya 9.5km di jalan dari All England Club.

Ini akan menjadi pertandingan pertama Djokovic yang berusia 34 tahun di gelanggang sejak kemenangan lima set epiknya ke atas Roger Federer pada final 2019, pertandingan gelaran terpanjang dalam sejarah kejohanan dan di mana dia menyelamatkan dua mata kejuaraan.

Di tempat lain pada hari Isnin, Stefanos Tsitsipas dari Yunani, yang dipromosikan menjadi pilihan ketiga dengan ketiadaan Rafael Nadal, mempunyai pembuka yang sukar menentang Frances Tiafoe dari Amerika Syarikat yang berada di ranking ke-56.

Tiafoe memenangi acara Challenger court rumput peringkat kedua di Nottingham bulan ini sebelum mara ke suku akhir di Queen’s Club.

Tsitsipas, yang tewas pada final lima set kepada Djokovic pada Terbuka Perancis dua minggu lalu, membuat 16 perlawanan terakhir di Wimbledon pada 2018.

Namun, dia adalah kalah pusingan pertama dua tahun lalu dan masuk ke Wimbledon dengan hanya 15 perlawanan di rumput dalam kariernya.

Juara dua kali, Andy Murray berada di Centre Court menentang pemain dari Nikoloz Basilashvili dari Georgia, separuh akhir di Halle.

Murray, yang kini berada di kedudukan 119, bermain dalam pertandingan perseorangan pertamanya di Wimbledon sejak 2017 setelah bertarung dengan kecederaan pinggul dan pangkal paha.

Venus Williams, juara lima kali di All England Club yang bermain kejohanan untuk pertama kalinya pada tahun 1997, bermula menentang Mihaela Buzarnescu dari Romania.

Williams, 41 dan ke bawah di 111 di dunia, tidak memenangi pertandingan dalam lawatan sejak Terbuka Australia pada bulan Februari.

Petra Kvitova, juara 2011 dan 2014, menentang bekas pemenang Terbuka AS, Sloane Stephens.

Pemain pilihan kedua Aryna Sabalenka menghadapi Monica Niculescu dari Romania yang tidak ortodoks, pemain 20 teratas pada tahun 2012 tetapi kini berada di kedudukan 193.

Walaupun Wimbledon kembali mengikut jadual tahun ini, ia akan kelihatan sangat berbeza dengan kapasiti hanya 50 peratus sehingga akhir minggu ketika akan ada penonton berkapasiti 15,000.

Pemain juga terhad di hotel ‘bubble’ di pusat bandar London. – AFP

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *