Serena Williams akan ketinggalan dalam Sukan Tokyo | PressCliff

Serena Williams akan ketinggalan dalam Sukan Tokyo |  Surat Bahasa Melayu


Serena Williams, yang akan berusia 40 tahun pada bulan September, memenangi gelaran perseorangan di Olimpik London pada tahun 2012. – Gambar Reuters

NEW YORK, 27 Jun – Serena Williams tidak akan melakukan perjalanan ke Tokyo untuk Sukan Olimpik, kata juara tenis perseorangan Grand Slam sebanyak 23 kali hari ini tanpa memberikan alasan di sebalik keputusannya.

American Williams, yang akan berusia 40 tahun pada bulan September, memenangi gelaran perseorangan di Sukan Olimpik London pada tahun 2012 dan dia juga telah memenangi tiga pingat emas dalam beregu bersama saudari Venus — di Sydney (2000), Beijing (2008) dan London.

“Ya, saya sebenarnya tidak ada dalam senarai Olimpik, jadi … Bukannya saya sedar. Jika demikian, maka saya tidak seharusnya melakukannya, “kata Williams kepada wartawan pada malam Wimbledon Grand Slam.

Pemain lelaki teratas seperti Rafa Nadal dan Dominic Thiem juga memilih untuk tidak menyertai Sukan Tokyo, yang bermula pada 23 Julai.

Roger Federer, pemenang utama 20 kali yang juga berusia 40 tahun pada bulan Ogos, mengatakan bahawa dia ingin pergi ke Olimpik tetapi akan membuat panggilan terakhir selepas Wimbledon.

Terdapat kebimbangan berterusan di kalangan masyarakat umum dan pakar perubatan di Jepun bahawa acara sukan terbesar di dunia, yang ditangguhkan selama satu tahun kerana pandemi Covid-19, dapat memicu gelombang jangkitan baru.

Penganjur telah melarang ahli keluarga atlet untuk menghadiri temasya tersebut kerana protokol keselamatan, sementara penonton asing juga dikecualikan dan orang ramai dalam negeri akan dibenarkan dalam jumlah terhad.

Sekatan untuk kedatangan antarabangsa akan memisahkan Williams dari anak perempuannya Alexis Olympia, yang dilahirkan pada tahun 2017.

“Ada banyak alasan mengapa saya membuat keputusan Olimpik saya,” kata Williams, ketika ditanya apakah sukar baginya untuk melewatkan temasya itu.

“Saya tidak benar-benar mahu … Saya tidak merasa masuk ke sini hari ini. Mungkin lain hari. Maaf.

“Pada masa lalu (Olimpik) menjadi tempat yang indah bagi saya. Saya benar-benar tidak memikirkannya, jadi saya akan terus tidak memikirkannya. “

Kempen Wimbledon

Gelanggang hijau yang subur di All England Club adalah tempat berburu gembira bagi Williams, yang telah menjulang Venus Rosewater Dish sebanyak tujuh kali bersama dengan pingat emas perseorangan Olimpik.

Dia telah mara ke final dalam empat Wimbledon terakhir dan merupakan salah satu pasukan pilihan untuk memenangi rekod yang sama dengan 24ika Grand Slam dengan ketiadaan Naomi Osaka No.2 dunia dan Simona Halep yang berada di kedudukan ketiga.

“Saya rasa undian wanita begitu mendalam, tidak kira siapa anda bermain,” kata Williams, yang akan membuka kempen menentang 100ika-kedudukan Belarus Aliaksandra Sasnovich.

“Anda benar-benar harus muncul sekarang. Tidak ada lagi perlawanan yang pasti akan berjalan lancar. Anda hanya perlu benar-benar memikat diri, meneruskan permainan anda.

“Saya rasa, jika ada, semua orang bermain sangat keras. Saya rasa tidak kira siapa yang anda mainkan, anda mesti bersedia. Semua orang bekerja keras untuk berada di sini. ” – Reuters

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *