Ribuan orang turun ke Barcelona untuk memulakan semula rancangan teknologi mudah alih MWC | PressCliff


Raja Sepanyol Felipe VI, Perdana Menteri Sepanyol Pedro Sanchez dan Ketua Pengarah GSMA Mats Granryd menghadiri majlis makan malam perasmian Kongres Dunia Bergerak, di Barcelona 27 Jun 2021. - Gambar Reuters
Raja Sepanyol Felipe VI, Perdana Menteri Sepanyol Pedro Sanchez dan Ketua Pengarah GSMA Mats Granryd menghadiri majlis makan malam perasmian Kongres Dunia Bergerak, di Barcelona 27 Jun 2021. – Gambar Reuters

BARCELONA, 28 Jun – Dunia komunikasi mudah alih yang hebat dan baik datang ke jambori tahunan mereka di Barcelona, ​​semuanya bersenjata dengan teknologi yang mesti dimiliki tahun ini: ujian Covid-19 negatif, topeng muka FFP2 dan lencana digital untuk dihubungi -kesan.

Lebih 30,000 pelawat dari 143 negara akan memasuki kota Catalan untuk Kongres Dunia Mudah Alih tiga hari, atau MWC, yang bermula hari ini – dan masing-masing harus melalui kawasan ujian raksasa yang lengkap dengan 80 gerai.

Walaupun kehadiran itu jauh dari jumlah 100,000 lebih dari tahun-tahun yang lalu, ia tetap menggalakkan bagi pihak penganjur, badan industri bergerak global GSMA. Ia dipaksa untuk mengejar acara 2020 ketika pandemi itu berkecamuk, dan dikhuatiri sedikit orang akan muncul minggu ini.

“Kebimbangan terbesar saya ialah … peserta pameran kami akan mengatakan dengan satu suara ‘Kami tidak akan datang’ – tetapi itu tidak berlaku,” kata Mats Granryd, ketua pengarah GSMA, yang mengalami kerugian besar setelah pembatalan tahun lalu, memberhentikan 40 peratus kakitangannya.

“Varian-varian yang berbeza ini akan ada di sini untuk masa yang akan datang, dan kita hanya perlu mulai menggunakannya.”

Ini adalah gambaran campuran antara nama industri besar. Telefonica, Orange, Huawei, Lenovo, Vodafone seperti; tetapi Ericsson, Nokia dan Samsung menjauhkan diri.

Industri ini berharap bahawa acara tahun ini, yang dibahagikan antara aktiviti fizikal, maya dan hibrid, akan menyediakan rangka tindakan untuk pertemuan perniagaan di masa hadapan.

Pada majlis pemanasan di pasar La Boqueria Barcelona semalam, para tetamu dan pemangku kepentingan MWC berkomunikasi dengan bersemangat, saling menyapa dengan lekukan siku atau kepalan tangan, ingin melepaskan satu tahun pengasingan, penguncian dan persidangan video.

“Ini (MWC) menandakan sebelum dan sesudah,” kata Carme Artigas, ketua digitalisasi dan ketua AI dari pemerintah Sepanyol, ketika makan siang. “Ini merupakan permulaan untuk kita melancarkan semula pertumbuhan ekonomi kita.”

Seorang pekerja kesihatan menunggu untuk menguji orang untuk Covid-19 sebelum Kongres Dunia Bergerak (MWC) di Fira de Barcelona, ​​di Barcelona 27 Jun 2021. - Gambar Reuters
Seorang pekerja kesihatan menunggu untuk menguji orang untuk Covid-19 sebelum Kongres Dunia Bergerak (MWC) di Fira de Barcelona, ​​di Barcelona 27 Jun 2021. – Gambar Reuters

Walaupun begitu, skala operasi ujian menakutkan.

Pada hari Sabtu sahaja, 10,000 orang diuji di tempat Fira besar yang menjadi tuan rumah MWC, ketika persiapan sedang dibuat untuk acara tersebut – proses yang digambarkan oleh Granryd sebagai “lancar”.

“Kami menunjukkan kepada dunia bahawa anda benar-benar dapat mengadakan acara-acara ini, dan anda dapat menjadikannya selamat, dan anda benar-benar dapat menjalankan perniagaan sekali lagi dan melihat satu sama lain,” kata Granryd. – Reuters

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *