Quartararo memberikan kemenangan kepada GP Belanda di Yamaha satu dua | PressCliff

Quartararo memberikan kemenangan kepada GP Belanda di Yamaha satu dua |  Surat Bahasa Melayu


Fabio Quartararo Monster Energy Yamaha MotoGP meraikan kemenangan perlumbaan di podium di TT Circuit Assen, Assen, Belanda 27 Jun 2021. – Gambar Reuters

AMSTERDAM, 27 Jun – Pemimpin kejuaraan dunia, Fabio Quartararo melayari kemenangan keempatnya musim ini di Grand Prix Belanda hari ini, mendahului Yamaha satu-dua di depan penyerang polong, Maverick Vinales di Assen.

Setelah mendominasi sesi kelayakan dan latihan, kedua pelumba Yamaha bermula di depan grid tetapi dikejutkan oleh Ducati, Francesco Bagnaia, yang telah memimpin kejutan pada akhir pusingan pembukaan.

Quartararo berjuang untuk menggunakan kelajuan sudut Yamaha untuk kelebihannya pada peringkat awal tetapi akhirnya membuat tongkat bergerak di pusingan enam untuk memilih Bagnaia, sebelum membuka jaringan tiga saat mengatasi kejuaraan.

Cabaran Bagnaia semakin pudar setelah dia diberi penalti pusingan panjang kerana melampaui batas trek, yang membolehkan Vinales pulih dari awal yang perlahan dan menduduki tempat kedua.

Walaupun Vinales mengurangkan jurang kepada 2.4 saat, pemain Perancis Quartararo sentiasa terkawal.

Vinales kembali ke podium buat pertama kalinya sejak memenangi perlumbaan pembukaan musim di Qatar, dengan juara dunia yang memerintah Joan Mir di tempat ketiga setelah berjaya melalui 10ika di grid.

Quartararo berjuang untuk berhubung dengan bola golf di pinggir jalan dalam perlumbaan yang pelik perayaan .

Namun tidak ada yang dapat melemahkan semangatnya ketika memasuki rehat musim panas selama enam minggu dengan kelebihan 34 mata berbanding pencabar terdekat, Johann Zarco dari Pramac Ducati dalam perlumbaan kejuaraan.

“Saya sudah berlatih untuk memukul bola sedikit lebih tinggi di lapangan tetapi hari ini sukar,” kata pemain Perancis itu mengenai permainan golfnya.

“Ini adalah perlumbaan yang sangat sukar kerana saya sangat berjuang untuk mengatasi Pecco (Bagnaia). Saya bergelut sedikit dengan lengan kanan saya dan saya tidak dapat berjalan secepat yang saya boleh.

“Tetapi saya dapat gembira hari ini kerana pertempuran dengan Maverick. Dia menang pada hari Sabtu tetapi mata tiba pada hari Ahad. “

Zarco masih belum memenangi perlumbaan musim ini tetapi tempat keempatnya memberinya penamat di tangga ke lima teratas lima musim ini.

Enam kali pemenang kelas utama Honda, Marc Marquez menghasilkan satu lagi pementasan heroik untuk menduduki tempat ketujuh selepas memulakan 20ika di grid.

Musim MotoGP dilanjutkan dengan header berganda di Austria dengan Grand Prix Styrian pada 8 Ogos. – Reuters

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *