Categories: GlobalNews

Lima mati, 156 masih hilang di bangunan runtuh di Florida ketika pencari berlumba dengan masa | PressCliff


Orang ramai berdiri di pantai berhampiran bangunan kediaman yang runtuh ketika kru kecemasan meneruskan operasi mencari dan menyelamat mangsa yang terselamat, di Surfside, berhampiran Miami Beach, Florida, AS, 26 Jun 2021. – Gambar Reuters

SURFSIDE (Florida), 27 Jun – Pencari bekerja awal hari ini untuk mencari lebih daripada 150 penduduk yang hilang di tengah runtuhan bangunan kondominium Florida yang runtuh tiga hari yang lalu ketika timbul persoalan mengenai integriti struktur menara.

Angka kematian meningkat kepada lima orang semalam setelah pekerja kecemasan menemui mangsa dalam pencarian kaedah mereka di Surfside, sebuah bandar pantai berhampiran Miami, kata Datuk Bandar Miami-Dade County, Daniella Levine Cava semasa taklimat berita petang.

“Keutamaan utama kami adalah mencari dan menyelamatkan dan menyelamatkan nyawa yang kami dapat,” kata Levine Cava.

Pekerja juga menemui beberapa jenazah manusia; tiga mangsa lain dikenal pasti dan ahli keluarga mereka diberitahu, katanya.

Pegawai mengatakan bahawa mereka menaruh harapan bahawa beberapa daripada 156 orang yang tidak dikira mungkin masih hidup. Anggota bomba semalam membuat kemajuan pada api dan asap yang membara di bawah runtuhan bangunan berusia 40 tahun itu, yang membolehkan penyelamat mencari dengan sedikit had, kata pegawai.

Dibantu oleh anjing, imbasan inframerah dan alat berat, penyelamat berharap orang dapat bertahan dalam poket udara yang mungkin terbentuk di serpihan.

“Perkara terbesar sekarang adalah harapan,” kata Ketua Bomba Alan Cominsky. “Itulah yang mendorong kami. Ini adalah keadaan yang sangat sukar. “

Laporan tahun 2018 menunjukkan bahawa seorang jurutera menemui bukti kerosakan struktur besar di bawah geladak kolam dan “kemerosotan konkrit” di garaj tempat letak kereta bawah tanah di kondominium 12 tingkat di tepi laut.

Laporan itu, yang dikeluarkan oleh pegawai bandar, dibuat untuk dewan kondominium sebagai persiapan untuk projek pembaikan besar yang ditetapkan untuk tahun ini.

Tidak jelas apakah kerosakan yang dijelaskan dalam laporan itu berkaitan dengan keruntuhan kira-kira pukul 1:30 pagi (0530 GMT) pada hari Khamis.

Wakil walikota Tina Paul menyebut masalah struktur yang dijelaskan dalam dokumen itu “sangat membimbangkan” dalam e-mel pada hari Sabtu pagi.

Donna DiMaggio Berger, seorang peguam yang bekerja dengan persatuan kondo di Champlain Towers South, mengatakan bahawa isu-isu yang digariskan dalam laporan 2018 adalah khas untuk bangunan yang lebih tua di kawasan itu dan tidak membimbangkan anggota dewan kondo, yang semuanya tinggal di menara dengan mereka keluarga.

Dia menambah bahawa lembaga itu telah mengeluarkan kredit berjumlah AS $ 12 juta untuk membayar pembaikan dan meminta pemilik membayar masing-masing US $ 80,000. Pekerjaan telah bermula untuk mengganti atap menjelang musim taufan dan dewan mengumpulkan tawaran untuk kerja konkrit, tetapi pandemi memperlambat projek itu, katanya.

Kondominium ini juga bersiap untuk sertifikasi semula tahun ini, syarat keselamatan untuk bangunan yang berusia lebih dari 40 tahun di Florida.

Pegawai mengatakan bahawa daerah itu akan memeriksa semua bangunan yang berusia lebih dari 40 tahun dalam masa 30 hari ke depan untuk memastikan mereka telah disahkan semula.

Data satelit dari tahun 1990-an menunjukkan bangunan itu merosot 1 hingga 3 milimeter per tahun, sementara bangunan di sekitarnya stabil, menurut profesor Florida International University Shimon Wdowinski. – Reuters

.

Presscliff

Recent Posts

Bursa Malaysia berakhir lebih rendah, CI berada di atas tahap 1,500

Seorang pelabur memantau harga saham di galeri ibu pejabat RHB Investment Bank Bhd di Kuala…

9 months ago

Malaysia tetap berada di landasan yang betul untuk pemulihan ekonomi selanjutnya, kata Miti | PressCliff

Pemandangan langit kota Kuala Lumpur semasa perintah kawalan pergerakan (MCO 3.0) di Kuala Lumpur 1…

9 months ago

Pengunjung Taman Buckingham Palace menggambarkannya sebagai ‘mesin membuat wang’

Pelawat Buckingham Palace Gardens telah mengunjungi TripAdvisor dengan ulasan buruk mengenai lawatan mereka. - Gambar…

9 months ago

Tuan tanah AS memenangi pujian media sosial kerana berkongsi keuntungan dari penjualan rumahnya dengan bekas penyewa

Seorang lelaki di Massachusetts, AS menerima harga AS $ 2,500 dari bekas tuan tanahnya dan…

9 months ago

Pasangan Britain memutuskan untuk berkongsi kemenangan loteri RM72.86 juta, 11 tahun selepas memenangkannya | PressCliff

Nigel dan Sharon memutuskan untuk berkongsi kemenangan lotere dengan rakan dan saudara, 11 tahun setelah…

9 months ago