Konta Britain keluar dari Wimbledon atas hubungan Covid-19 | PressCliff

Konta Britain keluar dari Wimbledon atas hubungan Covid-19 |  Surat Bahasa Melayu


Johanna Konta dari Great Britain bermain backhand semasa perlawanan menentang Marie Bouzkova dari Republik Czech semasa Terbuka Benih Teratas – Hari 1 di Kelab Tenis Top Seed di Lexington 10 Ogos 2020. – Gambar AFP

LONDON, 28 Jun – Johanna Konta dari Britain terpaksa menarik diri dari Wimbledon pada hari Ahad setelah dikenal pasti sebagai kenalan rapat kes koronavirus positif, All England Club mengumumkan.

Pemain nombor 31 dunia, semi finalis pada kejohanan pada tahun 2017, telah ditarik untuk menghadapi Katerina Siniakova dari Republik Czech dalam pembukaannya.

Tempat 30 tahun dalam undian akan diambil oleh Wang Yafan dari China yang bertuah di tangga ke-123.

“Pejabat Pengadil telah memberi nasihat bahawa Johanna Konta telah ditarik dari Cabutan Singles Wanita, setelah diklasifikasikan sebagai kontak dekat ujian positif untuk Covid-19,” kata pernyataan dari All England Club.

“Sesuai dengan perundangan pemerintah, Konta diharuskan menghabiskan 10 hari untuk mengasingkan diri.”

Setahun setelah Wimbledon dibatalkan kerana wabak itu, semua pemain hanya menggunakan ‘gelembung’ hotel di London dan bukannya kediaman mereka sendiri atau di tempat sewaan yang berdekatan dengan All England Club.

“Dari segi kehidupan gelembung, itu sangat aneh,” kata Konta Sabtu.

“Sungguh aneh untuk melewati rumah saya setiap hari dalam perjalanan ke Wimbledon, setengah jam perjalanan saya, Oh, baiklah. Itu ganjil.

“Ini harga yang kecil untuk dapat kembali dan bermain lagi di sini di Wimbledon.”

Pada hari Sabtu, bekas juara beregu lelaki Frederik Nielsen juga terpaksa menarik diri setelah dikenal pasti sebagai kenalan rapat.

Dane, 37 tahun, yang memenangi gelaran beregu lelaki 2012 dengan Jonny Marray dari Britain, adalah kerana rakannya, Franko Skugor dari Croatia di Wimbledon yang bermula Isnin. – AFP

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *