Kerajaan UK akan menyiasat kebocoran rakaman Hancock | PressCliff

Kerajaan UK akan menyiasat kebocoran rakaman Hancock |  Surat Bahasa Melayu


Menteri Kesihatan Matt Hancock mengundurkan diri setelah berita mengenai undang-undang menjauhkan diri dari sosialnya muncul. – PA melalui Reuters

LONDON, 27 Jun – Pemerintah Britain akan menyiasat bagaimana rakaman mantan menteri Matt Hancock mencium dan memeluk pembantunya menemukan jalan masuk ke media dan memaksa pengunduran dirinya, dalam skandal terbaru untuk memukul pemerintah Perdana Menteri Boris Johnson.

Setelah pertama kali menggesa Hancock dipecat atau mengundurkan diri sebagai menteri kesihatan setelah gambar diterbitkan mengenai dia memeluk seorang wanita yang dilantiknya untuk berperanan sebagai pembayar cukai, Johnson menerima keputusannya untuk mengundurkan diri hari ini.

Pemerintah Johnson telah mengawasi salah satu angka kematian rasmi tertinggi dari pandemi dan telah dikritik karena penanganan awal – yang dipimpin oleh Hancock – mengenai wabak koronavirus yang disifatkan oleh langkah salah.

Sebuah laporan oleh BBC hari ini bahawa dokumen sensitif dari Kementerian Pertahanan yang dijumpai oleh orang awam di perhentian bas tidak banyak menghilangkan rasa huru-hara dalam pemerintahan.

Ketika ditanya apakah kementerian kesehatan sedang menyelidiki bagaimana gambar-gambar Hancock diambil di pejabat pemerintahnya dan dibocorkan, menteri Ireland Utara Brandon Lewis mengatakan kepada Sky News: “Ini adalah masalah yang saya tahu jabatan kesihatan akan berusaha untuk memahami dengan tepat bagaimana rakaman itu … keluar dari sistem. “

Sejak gambar-gambar itu diterbitkan pada hari Jumaat, semakin banyak rakan-rakan penggubal undang-undang Konservatif telah meminta Hancock pergi secara peribadi, dengan mengatakan bahawa posisinya tidak dapat dipertahankan setelah dia mengaku melanggar sekatan coronavirus.

Johnson, yang telah menghadapi kritikan terhadap berbagai skandal termasuk pendanaan untuk perbaikan pangsapuri di Downing Street, pada awalnya berdiri oleh menteri kesihatannya. Dia menerima peletakan jawatan Hancock semalam tetapi mencadangkan dia mungkin kembali ke peranan awam yang lebih tinggi.

Dia kemudian dengan cepat melantik bekas menteri kewangan Sajid Javid untuk memegang peranan tersebut.

“Apa yang Matt lakukan salah, dia mengakui itu, itu sebabnya dia segera meminta maaf atas tingkah lakunya dan mengakui apa yang dia lakukan itu salah,” kata Lewis.

“Ini akhirnya mengapa dia mengambil keputusan bahawa posisinya tidak dapat dipertahankan dan mengalihkan perhatian dari pekerjaan yang lebih luas yang harus kita semua lakukan … untuk keluar dari wabah.” – Reuters

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *