Czech mengecewakan 10 pemain Belanda untuk mara ke suku akhir Euro 2020 | PressCliff

Czech mengecewakan 10 pemain Belanda untuk mara ke suku akhir Euro 2020 |  Surat Bahasa Melayu


Tomas Holes dari Republik Czech meraikan menjaringkan gol pertama mereka menentang Belanda di Budapest, Hungary 27 Jun 2021. – Pool via Reuters / Bernadett Szabo

BUDAPEST, 28 Jun – Republik Czech mara ke suku akhir Euro 2020 pada hari Ahad setelah mengejutkan Belanda 10-orang 2-0 di Budapest berkat serangan pada babak kedua oleh Tomas Holes dan Patrik Schick.

Gol, tandukan oleh Holes dan penentuan klinikal oleh Schick, dicapai setelah Matthijs de Ligt dikeluarkan pada minit ke-55, dan memastikan pemain Czech yang layak mendapat tempat dalam lapan terakhir menentang Denmark di Baku pada 3 Julai.

Jurulatih Belanda, Frank de Boer, yang mengatakan memenangi kejohanan itu adalah tujuannya, dibiarkan menyesali kegagalan pasukannya yang gagal membuat tembakan ke sasaran dalam pertandingan yang tegang dan sering kali buruk.

“Anda harus mengambil peluang Anda di level ini, dan kami tidak melakukannya hari ini, itu tidak cukup baik, para pemain tidak mencapai tahap biasa,” kata De Boer.

Setelah muncul sebagai pemenang Kumpulan C dengan catatan 100 peratus setelah bermain ketiga-tiga permainan mereka di Amsterdam, Belanda yang gemar berada di jalan untuk pertama kalinya dalam kejohanan ini.

Dipercayai oleh barisan peminat yang berpakaian oren di Puskas Arena yang penuh sesak, satu-satunya tempat Euro 2020 yang tidak membataskan kapasiti stadium sebagai langkah pencegahan anti-coronavirus, Oranje inilah yang mendominasi bursa pembukaan.

Pada lapan minit, hantaran lintang Danny Blind menghindari Tomas Vaclik di gawang Czech tetapi tandukan De Ligt melintasi goalmouth dibelah oleh Memphis Depay.

Kemudian Denzel Dumfries, menyerang di kedua sayap, dilepaskan di sebelah kiri tidak lama kemudian tetapi, dengan Vaclik lagi gagal, tidak dapat mengarahkan tandukannya ke gawang terbuka.

Tetapi setelah menyerap tekanan awal, pakaian Jaroslav Silhavy yang tersusun rapi, yang melayakkan diri dari Kumpulan D sebagai salah satu dari empat pasukan terbaik ketiga, mula menimbulkan ancaman mereka sendiri dengan serangkaian serangan balas yang berbahaya.

Tomas Soucek, yang mengambil alih kapten kapten dari Vladimir Darida yang cedera, melirik tandukan berbahaya yang hanya melebar di pertengahan musim.

Kemudian Antonin Barak, yang diberi makan oleh Lukas Masopust, meledakkan usaha dengan kaki kiri tinggi dan lebar ketika melalui gawang menghampiri jeda.

Kad merah mahal

Pada awal babak kedua kelebihan berpindah ke arah pemain Czech ketika De Ligt dilayangkan kad merah setelah melakukan tinjauan VAR, beberapa saat selepas Donyell Malen meledak di hujung yang lain untuk ditolak oleh Vaclik.

Penyerang Bayer Leverkusen, Schick, penjaring ketiga gol Czech di peringkat kumpulan, telah membuat pemain pertahanan Juventus berada di bawah tekanan, mendorongnya untuk secara terang-terangan menjatuhkan bola dengan tangannya untuk menolak peluang mencetak gol.

“Secara taktikal kami tidak seburuk hari ini, tetapi tiba-tiba satu pemain melompat ke arah gawang dan dunia terbalik, semuanya berubah setelah kad merah,” kata De Boer.

Dengan wangian orang Czech, Pavel Kaderabek seharusnya mendapat pembuka tidak lama kemudian ketika berada di ruang angkasa di kawasan itu tetapi tembakannya tersekat.

Ketika permainan dibuka, Belanda akhirnya dihukum kerana kehilangan satu lawan satu Malen.

Pada 68 minit, sepakan percuma yang melengkung dari sebelah kanan oleh Barak menuju ke arah gawang oleh Tomas Kalas ke Holes tanpa tanda yang sempat meletakkan tandukannya, dan mencetuskan kekacauan di antara 7,000 penyokong Czech yang bepergian.

Sepuluh minit dari akhir Schick memastikan kemenangan mengejut dengan gol keempatnya pada Euro 2020, membuat rembatan dengan kaki kiri di tiang dekat setelah Holes yang merajalela menerkam bola yang longgar dan meletakkan potongan yang bijak.

“Holes adalah pemain bertahan tetapi dia menjaringkan satu gol dan membantu yang lain. Dia melakukan 110 persen, yang menunjukkan semangat berpasukan yang kita miliki,” kata Silhavy.

“Ia tidak nyata, seperti mimpi, ini adalah permainan hidup saya,” kata pemain tengah Slavia Praha, 28 tahun, Holes.

Sebenarnya, Belanda, yang menjaringkan lapan gol di peringkat kumpulan, telah lama dibendung oleh Czech dalam perjalanan mereka untuk meraih kemenangan keempat berturut-turut atas Oranje.

“Kami adalah orang underdog hari ini, dan mungkin sebelumnya di peringkat kumpulan, saya percaya kita masih boleh mengejutkan Denmark, bahkan mungkin lebih dari itu,” kata Silhavy. – AFP

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *