Wartawan Afghanistan dalam perwakilan presiden positif untuk Covid-19 | PressCliff

Wartawan Afghanistan dalam perwakilan presiden positif untuk Covid-19 |  Surat Bahasa Melayu


Menurut pemberitahuan yang dikeluarkan oleh Pejabat Doktor Kehadiran Kongres semalam, videografer akhbar yang bepergian dengan delegasi Presiden Ashraf Ghani terbukti positif untuk Covid-19. – Gambar Reuters

WASHINGTON, 26 Jun – Seorang videografer akhbar yang bepergian dengan delegasi Presiden Ashraf Ghani diuji positif untuk Covid-19, menurut pemberitahuan yang dikeluarkan oleh Pejabat Doktor Kehadiran Kongres semalam.

Ghani berada di Washington minggu ini untuk mengadakan pertemuan dengan Presiden AS Joe Biden dan pemimpin kongres, ketika tentera AS terakhir bersiap untuk meninggalkan Afghanistan.

Videografer itu tidak berada di dalam pertemuan dengan para pemimpin kongres, tetapi telah menghadiri foto oleh Ghani dan Speaker Dewan Perwakilan Nancy Pelosi, kata sumber yang mengetahui situasi itu.

“Kami memahami bahawa semua orang dalam rombongan itu diberi vaksin,” kata sumber itu.

Tentera AS telah menyelesaikan lebih dari separuh pengundurannya dari Afghanistan dan akan selesai dalam beberapa minggu.

Pertempuran antara tentera AS dan Taliban meningkat sejak April, ketika Biden mengumumkan penarikan diri. Pentagon menganggarkan Taliban kini menguasai 81 dari 419 pusat daerah Afghanistan.

Penggubal undang-undang telah menyatakan keprihatinan tentang bagaimana wanita akan diperlakukan jika Taliban merebut kawalan setelah penarikan pasukan AS.

“Kami berharap dapat mengadakan perbincangan mengenai bagaimana kami memperkuat hubungan kami melalui bantuan kemanusiaan,” kata Speaker Dewan Perwakilan AS Nancy Pelosi dalam ucapan sebelum pertemuan itu.

Antara 600 dan 700 tentera kemungkinan akan tetap berada di negara ini untuk memberi keselamatan kepada diplomat, kata para pegawai. – Reuters

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *