Trudeau Kanada bertujuan untuk pilihan raya September, kata sumber | PressCliff

Trudeau Kanada bertujuan untuk pilihan raya September, kata sumber |  Surat Bahasa Melayu


Perdana Menteri Kanada, Justin Trudeau telah mengatakan selama bertahun-tahun bahawa dia tidak mahu undi pada musim luruh ini, dua tahun lebih awal dari jadual. – Gambar Reuters

OTTAWA, 26 Jun – Perdana Menteri Kanada, Justin Trudeau mensasarkan pemilihan pilihan raya September yang akan memanfaatkan kemunculan negara itu dari pandemi Covid-19, kata dua sumber yang mengetahui perkara itu.

Trudeau, yang liberal kiri-tengahnya menguasai minoritas kerusi di Dewan Rakyat, telah mengatakan selama berbulan-bulan bahawa dia tidak menginginkan suara pada musim luruh ini, dua tahun lebih awal dari jadual.

Tetapi jumlah orang Kanada yang meningkat dengan pesat yang diberi vaksin sepenuhnya terhadap Covid-19 dan anggaran yang menyuntikkan berbilion-bilion dolar ke dalam ekonomi untuk pemulihan pasca-wabak bergabung menjadikan bulan September mungkin waktu terbaik untuk mengikuti pemilihan.

Sumber-sumber liberal yang langsung mengetahui strategi parti mengatakan senario Trudeau yang digemari adalah mencetuskan kempen lima minggu pada bulan Ogos. Sumber-sumber itu, yang meminta tidak disebutkan namanya, mengatakan tidak ada keputusan akhir yang diambil, dengan memperhatikan rancangan dapat berubah.

Pejabat perdana menteri tidak mempunyai komen segera.

Mengatakan, Trudeau telah meningkatkan keluhan dalam beberapa minggu terakhir mengenai parti-parti saingan – khususnya, konservatif pembangkang resmi – menyekat undang-undang utama dan menunjukkan parlimen tidak lagi berfungsi dengan baik.

“Kami akan melihat sama ada kerajaan minoriti akhirnya meneruskan atau tidak,” kata Trudeau kepada penyiar awam Radio-Canada pada hari Rabu.

Sumber Liberal ketiga mengatakan bahawa kemungkinan Trudeau akan mengikuti contoh mantan perdana menteri Konservatif Stephen Harper, yang mencetuskan pilihan raya pada tahun 2008 dengan alasan pihak pembangkang tidak memungkinkan dia memerintah.

Ketika ditanya apakah masuk akal untuk memicu pemilihan ketika wabah, Trudeau menjawab: “Itulah salah satu perkara yang sedang direnungkan orang sekarang … Saya rasa orang mulai merasakan bahawa kita sedang mendekati akhir wabak, vaksinasi berjalan dengan baik. “

Trudeau telah lama mengatakan bahawa setiap orang Kanada yang ingin sepenuhnya diinokulasi akan dapat divaksinasi pada akhir September dan data rasmi menunjukkan Kanada di landasan yang betul.

Trudeau, yang pemerintahnya telah meningkatkan defisit anggaran dan hutang negara ke tahap yang tinggi ketika memerangi wabak itu, mengatakan Konservatif berhaluan kanan akan mengambil pendekatan yang jauh lebih murah hati, sehingga memperburuk kerusakan.

Konservatif mengeluh pendekatan perbelanjaan bebas Liberal akan membebani generasi akan datang dengan hutang yang besar.

“Pemuda kita akan menjadi orang yang terjebak membayar bil untuk salah urus mereka,” kata pemimpin konservatif Erin O’Toole awal bulan ini.

Ahli strategi liberal mengatakan alternatif untuk pilihan raya September akan menjadi pilihan akhir tahun ini. Mereka telah lama merasa khawatir untuk mengadakan pemilihan pada tahun 2022, ketika Trudeau akan berkuasa selama tujuh tahun dan dapat mulai kelihatan basi.

Mereka juga menyatakan O’Toole, yang mengambil alih jawatan pemimpin pada bulan Ogos lalu, telah mengalami masalah untuk membuat dirinya dikenali semasa wabak tersebut.

Jajak pendapat Abacus Data yang dikeluarkan pada hari Khamis menjadikan kaum Liberal mendapat sokongan masyarakat 37 peratus dengan Konservatif pada 27 persen, cukup untuk memberi Trudeau majoriti yang selesa. Tinjauan lain menunjukkan bahawa perlumbaan jauh lebih ketat.

Bulan madu vaksinasi

“Kaum Liberal menggunakan bulan madu vaksinasi,” kata jajak pendapat Nik Nanos dari Nanos Research, mencatat pembayaran sokongan kepada individu dan perniagaan akan tetap dilakukan pada bulan September. Pada akhir tahun pembayaran akan berakhir, katanya, kemungkinan besar akan meningkatkan pengangguran.

“Jadi ada tingkap di mana – sekurang-kurangnya di atas kertas – semuanya sejajar untuk memihak kepada mereka,” kata Nanos.

Kedua-dua Nanos dan Christian Bourque, seorang pengundi untuk Pemasaran Leger, mengatakan bahawa mereka sedikit bersemangat untuk Liberal.

“Ini benar-benar omong kosong kerana kita tidak pernah berada dalam situasi pasca wabak ini,” kata Bourque.

“Setiap orang merasa senang dengan cara kita keluar dari sana, semua orang merasa puas dengan pekerjaan yang telah dilakukan oleh pemerintah, tetapi apakah itu memberikan Anda suara? Saya tidak pasti, ‚ÄĚtambahnya.

Suatu tinjauan Leger yang dikeluarkan pada hari Isnin menjadikan kaum Liberal berada pada 34 persen dan Konservatif pada 30 persen, yang tidak akan cukup untuk memberi Trudeau majoriti. – Reuters

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *