Ostapenko untuk menghadapi Kontaveit di final Eastbourne | PressCliff

Ostapenko untuk menghadapi Kontaveit di final Eastbourne |  Surat Bahasa Melayu


Latvia Jelena Ostapenko beraksi ketika perlawanan separuh akhir menentang Elena Rybakina dari Kazakhstan di Devonshire Park Lawn Tennis Club di Eastbourne, Britain 25 Jun 2021. – Gambar Aksi melalui Reuters

LONDON, 26 Jun – Jelena Ostapenko akan bertemu pemain Estonia, Anett Kontaveit pada final wanita di Eastbourne selepas kemenangan 6-4 6-1 yang hebat menentang Elena Rybakina.

Bekas juara Terbuka Perancis, Ostapenko, yang kini berada di tangga ke-43 dalam ranking dunia, mengalahkan 38 pemenang menentang pemain Kazakhstan, Rybakina, yang nampaknya terhalang lewat pada set pertama oleh masalah belakang.

Pemain nombor 21 dunia, Rybakina memerlukan rawatan perubatan setelah menjalani kedudukan untuk ketinggalan 5-4 dan Ostapenka terus mendominasi set kedua.

Kontaveit, pemain nombor 27 dunia, melangkah ke final kariernya yang kelapan setelah Camila Giorgi dari Itali terpaksa mengundurkan diri kerana kecederaan paha ketika ketinggalan 5-4 pada set pertama.

Giorgi menyingkirkan pilihan utama Aryna Sabalenka pada suku akhir pada hari Khamis tetapi membayar untuk bertenaga dalam perlawanan itu kerana dia bertahan hanya 47 minit sebelum harus menarik diri.

Lorenzo Sonego dari Itali dan Alex De Minaur dari Australia akan bertanding di final lelaki hari ini.

Pemain pilihan ketiga, Sonego bertahan di gelaran gelaran gelanggang kedua dengan kemenangan 6-1, 3-6, 6-1 menentang Max Purcell yang kalah.

Pemain nombor 27 dunia, yang memenangi Kejuaraan Terbuka Antalya di Turki pada tahun 2019, berjaya meledak lima ais menentang pemain nombor 283 Purcell, yang memerlukan rawatan kembali pada akhir set pertama.

Purcell, 23, membalas untuk mengambil set kedua, tetapi Sonego kembali menguasai keputusan untuk melengkapkan kemenangan dalam satu jam 38 minit.

“Saya suka syarat di sini kerana saya boleh pergi ke jaring,” kata Sonego. “Saya berkhidmat dengan baik, saya lebih menyinggung perasaan, dan saya mahu melakukan perkara yang sama esok.”

Pemain pilihan kedua De Minaur masih belum ketinggalan satu set setelah menewaskan Soonwoo Kwon, dari Korea Selatan, 6-3 7-6 (2) dalam satu jam dan 21 minit.

De Minaur, yang berada di ranking ke-18 tertinggi dalam dunia, sedang menawar gelaran Jelajah ATP kelima dan pertama di rumput.

“Saya bermain tenis hebat di rumput. Saya benar-benar menikmati diri saya di luar sana dan semoga saya dapat bermain dengan baik esok dan membawanya pulang, ”kata De Minaur.

“Saya rasa, musim tanah liat adalah musim yang panjang, jadi saya menantikan musim rumput. Saya mendapat kepercayaan dari setiap perlawanan yang saya menangi, dan saya mempunyai banyak perlawanan di bawah tali pinggang saya. Semua perkara ini saling membantu. ” – AFP

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *