Lupakan hari-hari yang lebih rendah dengan mangkuk ‘ayam anggur ukiran bunga’ ini | PressCliff


Tiada apa-apa seperti periuk besar ‘fa tiu zao gai’ (ayam anggur yang mengukir bunga) untuk menangkis hari-hari yang lebih rendah. – Gambar oleh CK Lim

KUALA LUMPUR, 26 Jun – Apa yang tidak akan saya berikan untuk semangkuk “ayam anggur ukiran bunga” yang panas dan panas sekarang.

Lebih dikenali dengan nama Kantonisnya fa tiu zao gai, ini adalah hidangan yang sempurna untuk hari hujan dan malam hujan. Cara ibu kita menjadikannya yang terbaik, tentu saja, tetapi ada versi yang baik di mana-mana.

Kali terakhir saya membuat persembahan yang sangat baik adalah kegemaran saya daichow tahun lalu, kembali ketika makan di restoran masih dibenarkan. Pot tanah liat tiba penuh dengan potongan ayam succulent, sepotong kulat hitam rangup, kepingan halia tebal dan penutup cendawan shiitake.

Aroma sahaja akan membuat kita lupa hari-hari yang lebih rendah dan malam yang basah dan basah.

Secara semula jadi, bahan utama adalah wain Shaoxing yang tidak dapat diragukan atau apa yang kita panggil fa tiu zao dalam bahasa Kantonis. Terjemahan harfiahnya adalah “anggur ukiran bunga” dan mungkin ini bukan sekadar hiperbola lirik; ada beberapa idea mengukir nota bunga pada selera kami yang lesu dengan setiap titisan cairan manis ini.

Untuk fa tiu zao memang menambah kemanisan harum pada kaldu ayam yang telah direbus. Sejenis wong zao (“Anggur kuning”), fa tiu zao dibuat dari beras yang ditapai, yang menghasilkan keseimbangan rasa yang kompleks. Jangkakan kepanasan dan kemanisan, rasa pedih dan bahkan sedikit ketajaman ringan.

Tidak ada “ayam anggur ukiran bunga” tanpa arak, tidak perlu dikatakan.

Akan ada beberapa waktu sebelum saya dapat kembali ke kegemaran saya daichow. Kehilangan mereka fa tiu zao gai, Saya memutuskan, mengapa tidak membuatnya di rumah?

Bahan-bahannya semestinya cukup mudah diperoleh; dan tidak memerlukan teknik memasak yang mencabar. Ada yang menumis, sedikit yang mendidih, dan cukup banyak.

Yang kita perlukan hanyalah kesabaran. Menunggu bukan kebajikan tetapi kebajikan. Lebih baik untuk menjangkakan nota-nota manis dan masam, pemanasan dan pedas.

Setiap menghirup rasa manna dan penawar untuk setiap hari hujan.

ANAK ‘FLOWER CARVING WINE’

The fa tiu zao atau Shaoxing anggur dianggap sebagai salah satu jenis wain kuning yang lebih terkenal. (Oleh itu ada juga yang memanggil hidangan ini wong zao gai atau ayam wain kuning.)

Bagaimana jika anda tidak menyediakan wain Shaoxing di dalam pantri anda? Apa yang akan menjadikan pengganti yang baik?

Anda ingin mencari wain yang sedikit manis yang boleh digunakan untuk memasak; mungkin saké manis dan bukannya port, yang terlalu manis dan bermaksud anggur pencuci mulut.

Sherry kering juga boleh berfungsi, tetapi menjangkakan sedikit perbezaan pada hasil akhirnya. Sebenarnya tidak ada yang semerbak wangi fa tiu zao; anda hampir dapat membayangkan nota bunga “diukir” ke dalam setiap titisan hidangan ini …

Rawat jumlah fa tiu zao disenaraikan di sini sebagai lebih banyak cadangan dan titik permulaan dan bukannya keputusan mutlak. Kita semua mempunyai lelangit yang berbeza; sebilangan daripada kita mungkin memilih sudu yang lebih lembut sementara yang lain mempunyai perlembagaan yang lebih kuat. Anda lakukan anda.

Bahan lain yang perlu diperhatikan adalah kulat hitam. Anda kadang-kadang menemui kulat telinga kayu di pasar raya atau kedai herba Cina dan tertanya-tanya adakah perkara yang sama; mereka pasti kelihatan sama.

Tidak cukup. Kulat hitam (Auricularia polytricha) sedikit berbeza dengan kulat telinga kayu (Auricularia auricula-judae), walaupun kedua-dua nama itu digunakan secara bergantian dan boleh digunakan untuk hidangan yang sama kerana kandungan nutrien yang serupa.

Untuk menyediakan kulat hitam atau jamur telinga kayu, rendam dahulu potongan kering di dalam air untuk menghidrat semula.
Untuk menyiapkan kulat hitam atau jamur telinga kayu, rendam dahulu potongan kering di dalam air untuk menghidrat semula.

Kulat hitam biasanya lebih kecil; dalam bentuk keringnya, dapat digunakan tepat setelah rehidrasi dengan merendam sedikit air. Kulat telinga kayu lebih besar tetapi sering memerlukan pemangkasan, walaupun setelah menghidratkan semula, untuk menghilangkan bit yang lebih sukar.

Cendawan Shiitake juga perlu dihidrasi semula sebelum dihiris.
Cendawan Shiitake juga perlu dihidrasi semula sebelum dihiris.

Kedua-duanya boleh digunakan dalam hidangan ini; mereka menawarkan konsistensi yang serupa dan seperti jeli.

Mungkin rahsia mangkuk yang lebih sedap adalah penambahan hirisan hati, baik ayam atau babi. Ditambah menjelang akhir memasak, kelopak lembut ini menambah nada gurih, apatah lagi banyak zat besi yang meningkatkan pengeluaran darah dan mencegah keletihan.

Yang bermaksud, jangan biarkan blues hari hujan menjatuhkan anda!

Bahan-bahan

500 gm tulang, kulit ayam drum

5 sudu wain Shaoxing

2 sudu besar sos tiram

2 sudu besar kicap ringan

1 sudu besar lada putih tanah

2 sudu besar minyak bijan

2 keping besar halia segar, julienned

4-5 keping kulat hitam kering, direndam dan toskan sebelum dihiris kasar

2-3 cendawan shiitake kering, direndam dan toskan sebelum dihiris kasar

100 ml air

1 sudu gula

Garam dan lada putih tanah secukup rasa

100 gm hati babi, dihiris

Kaedah

Letakkan kepingan ayam yang dimasukkan ke dalam mangkuk besar. Masukkan wain Shaoxing, sos tiram, kicap dan lada putih. Gaul rata sehingga setiap kepingan ayam disalut dengan perasa. Tutup mangkuk dengan pelekat dan biarkan perap di dalam peti sejuk sekurang-kurangnya 2 jam, lebih baik semalaman.

Halia adalah kemestian kerana panasnya.
Halia adalah kemestian kerana panasnya.

Letakkan periuk besar di atas api yang tinggi. Masukkan minyak bijan dan halia. Tumis hingga wangi, biasanya kurang dari satu minit. Anda boleh menurunkan suhu panas ke sederhana atau sederhana tinggi jika terlalu berasap.

Sediakan semua ramuan anda terlebih dahulu untuk kemudahan memasak.
Sediakan semua ramuan anda terlebih dahulu untuk kemudahan memasak.

Seterusnya, masukkan kepingan ayam dan terus tumis. Setelah daging ayam menjadi keputihan (mis. Dimasak sebagian), masukkan jamur hitam, cendawan shiitake, air, gula dan bumbu sisa dari perap.

Kacau hingga sebati semua bahan dan didihkan. Setelah cecair mula mendidih, turunkan api dan reneh perlahan-lahan selama kira-kira 20 minit.

Selepas 20 minit, sup ayam akan berkurang. Sekarang adalah masa untuk perasa terakhir: rasa kuah dan musim dengan garam dan lada putih sesuai.

Beberapa minit sebelum mematikan api, masukkan hirisan daging babi dan biarkan masak lebih sedap. Anda juga boleh menambahkan sedikit wain Shaoxing jika anda suka lebih banyak tendangan.

Semangkuk kebaikan.
Semangkuk kebaikan.

Setelah kepingan hati dimasak mengikut keinginan anda, matikan api dan hidangkan segera.

Untuk lebih banyak dapur hujung minggu dan kisah hidup yang lain, lawati lifeforbeginners.com.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *