Vinales terpantas dalam latihan MotoGP Belanda ketika Marquez terbang | PressCliff

Vinales terpantas dalam latihan MotoGP Belanda ketika Marquez terbang |  Surat Bahasa Melayu


Pelumba Yamaha Sepanyol Maverick Vinales memandu motosikalnya semasa sesi latihan pertama menjelang Grand Prix motosikal Jerman di litar perlumbaan Sachsenring di Hohenstein-Ernstthal berhampiran Chemnitz, Jerman timur, 18 Jun 2021. – Gambar AFP

ASSEN (Belanda), 25 Jun – Maverick Vinales menetapkan waktu terpantas hari ini dalam latihan untuk MotoGP Belanda pada hari ketika masa menjadi perlahan ketika hujan turun pada sesi kedua dan Marc Marquez mengalami kemalangan yang menyayat hati.

Sepanyol Vinales terpantas dalam kedua sesi, mencatat 1min 33.072sec dalam keadaan pagi yang kering dan kemudian 1: 33.241 pada suatu petang hujan.

Itu menandakan peningkatan besar pada penampilannya pada hujung minggu lalu ketika menduduki tempat ke-19 di Jerman.

Baik Vinales, maupun Yamaha, tidak dapat menjelaskan mengapa dia berada di tempat keenam dalam kedudukan pelumba sementara rakan sepasukannya, Fabio Quartararo, 22 mata di tempat pertama.

Vinales jelas menikmati kepulangannya ke trek yang dijuluki “Temple of Speed”. Dia memenangi MotoGP terakhir di sana pada tahun 2019 dan telah menang di sana dua kali dalam formula yang lebih rendah.

Baru dari kemenangan pertamanya dalam 19 bulan, Marquez, yang telah berjuang untuk menemui semula penampilannya setelah menghancurkan lengan kanannya dalam kemalangan pada awal musim lalu, mengalami kejatuhan yang luar biasa hari ini.

Honda miliknya terkunci dan berputar pada giliran 11 pada sesi kedua, menghantar juara dunia enam kali terbang dalam “lereng tinggi” yang menakutkan.

Marquez memasukkan lengannya yang rapuh ke tubuhnya, dengan tidak sengaja mendarat dengan basikal gelongsornya dan kemudian tertidur. Dia tidak kembali ke trek tetapi masih menghabiskan hari dengan masa terpantas keenam.

Pelumba Honda kilang lain, Spaniard Pol Espargaro berada di tempat kedua terpantas, 0.111 di belakang Vinales.

Pelumba Portugal dalam bentuk Miguel Oliveira dari KTM di tempat ketiga diikuti oleh Quartararo dan pemain Sepanyol Alex Rins dengan Suzuki. Rins menjalani pembedahan pada awal bulan Jun setelah patah pergelangan tangan dalam kemalangan berbasikal.

Ducatis bergelut dengan pemain Perancis, Johan Zarco, pelumba terbaik mereka di tangga kelapan di Pramac. – AFP

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *