Rangkaian sosial mana yang paling berguna untuk jenama? | PressCliff

Rangkaian sosial mana yang paling berguna untuk jenama?  |  Surat Bahasa Melayu


Menurut ‘Sprout Social Index Edition XVII: Accelerate’, 93 peratus peniaga mengatakan rangkaian sosial telah mempercepat persaingan dalam industri mereka, – AFP pic

SAN FRANCISCO, 25 Jun – Sudah diketahui umum bahawa jenama tidak lagi dapat mengabaikan rangkaian sosial. Dengan pandemi Covid-19, pengguna secara besar-besaran beralih ke e-dagang dan meneliti produk dalam talian. Tetapi platform mana yang paling berjaya menarik bakal pengguna ini?

Sprout Social terbaru “Indeks Sosial“Melihat pengaruh jenama di rangkaian sosial yang berbeza. Menurut angka dalam penelitian ini, 88 persen pengguna cenderung membeli produk jenama setelah berunding dengan pendapat pelanggan lain di jaringan sosial. Dengan jumlah platform komuniti yang terus meningkat yang bersaing dengan pandangan pengguna web, persoalannya sekarang adalah untuk menentukan jenama media sosial mana yang harus dilaburkan untuk menarik lebih banyak pelanggan baru.

Walaupun pertumbuhan yang pesat Tik tok, aplikasi Cina masih terlalu muda untuk menarik pengguna secara beramai-ramai. Tidak menghairankan, ia adalah raksasa Facebook yang menonjol sebagai platform di mana pengguna mengikuti jenama paling banyak pada 78 peratus, sementara 87 peratus dari mereka menggunakan rangkaian sosial ini. Instagram, rangkaian sosial lain yang dimiliki oleh Facebook Mark Zuckerberg, berada di tempat kedua dengan 57 persen pengguna internet melanggan akaun jenama, sementara itu digunakan oleh 68 peratus pengguna. YouTube berada di tempat ketiga, mendahului Twitter, dengan 47 peratus pengguna mengatakan mereka mengikuti jenama di platform ini.

TikTok, sebaliknya, hanya berada di tangga keenam dengan 22 peratus pengguna mengikuti jenama pada aplikasi tersebut. Snapchat dan Pinterest terikat di kedudukan kelima dengan 20 peratus.

Sasaran berbeza

Dengan lebih daripada 2.8 bilion pengguna aktif di seluruh dunia, Facebook mempunyai 90 juta pengguna di AS sahaja. Sasaran komersial yang penting terutamanya pengguna berusia antara 25 hingga 34 tahun yang menghabiskan purata 33 minit sehari di platform. Walau bagaimanapun, Instagram mempunyai lebih banyak pengguna Amerika di platformnya dengan 140 juta pengguna daripada satu bilion di seluruh dunia. Dengan julat usia yang sama, pengguna menghabiskan lebih sedikit masa secara rata-rata di rangkaian dengan 29 minit sehari.

Di tempat ketiga, YouTube menarik kebanyakan pengguna berusia 15 hingga 25 tahun. Kumpulan yang lebih muda tetapi kumpulan yang menghabiskan lebih banyak masa dalam talian, dengan purata 41.9 minit sehari. Walau bagaimanapun, platform streaming video tetap menjadi alat yang berharga untuk pemasaran jenama kerana 54 peratus dari mereka mengatakan bahawa video adalah format yang paling berkesan di rangkaian sosial. – Studio ETX

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *