Penghantaran MCO: Miss cafe melompat? Kopi ‘Tapau’, scone dan ‘sandos’ Jepun serta ‘bentos’ dari Neutrals Taman Tun Dr Ismail | PressCliff


Dapatkan ikan ‘katsu sando’ yang dihantar untuk makan tengah hari dengan sebotol kopi minuman sejuk untuk membuat anda terjaga. – Gambar oleh Lee Khang Yi

KUALA LUMPUR, 25 Jun – Sukar untuk kafe dengan lokasinya, apalagi pendatang baru ke tempat kejadian. Secara teknikal bukan pemula, Neutrals yang dibuka pada akhir Mei adalah oleh The Roast Things. Mereka juga menjalankan Cream di Dataran Prima dan tgt dalam kehidupan di Tropicana Avenue.

Terletak di Taman Tun Dr Ismail, saya menyambut tempat ini dengan tangan terbuka kerana ia adalah kafe yang paling dekat dengan tempat saya.

Mungkin itulah sebabnya saya memesan dari mereka hampir setiap minggu. Dengan usaha baru ini, mereka telah bekerjasama dengan Stand by Sunbather untuk elemen makanan; anda juga boleh memesan sando dan bento dari Sunbather Coffee di Sphere, Bangsar South.

Sekiranya anda lebih suka nasi, mereka menawarkan pelbagai 'bento' seperti ayam panggang marmalade ini dengan 'kinpira gobo', bola 'mochi' kentang, 'tamago' dan salad bayam.
Sekiranya anda lebih suka nasi, mereka menawarkan pelbagai ‘bento’ seperti ayam panggang marmalade ini dengan ‘kinpira gobo’, bola ‘mochi’ kentang, ‘tamago’ dan salad bayam.

Saya berjaya mengintip tempat itu pada suatu hari Ahad ketika saya mengambil sendiri. Sungguh indah – sebuah oasis ketenangan – dengan semua tumbuh-tumbuhan hijau dan nada kelabu yang sejuk. Tempat yang sesuai untuk bersantai ketika lokap selesai.

Apa yang saya sangat nikmati di setiap makanan saya adalah kopi mereka yang halus dan tidak terlalu berasid. Saya biasanya membungkus sebotol kopi minuman sejuk (RM14) untuk disimpan di dalam peti sejuk.

Sekiranya anda suka, mereka mempunyai versi susu. Terdapat juga satu dengan susu oat. Sekiranya tidak, pilih kopi, mocha, coklat dan matcha minuman dalam cawan bawa pulang. Anda juga mempunyai kopi penapis dengan pelbagai biji kopi.

Mereka juga mempunyai kombucha dan pelbagai pilihan teh, jika anda tidak menyukai kopi.

Saya biasanya mendapat pelbagai jenis makanan untuk disimpan di rumah. Suatu hari, mungkin sando untuk makan tengahari. Atau mungkin mereka bento. Mereka juga mempunyai quiche yang baik. Sudah tentu, setiap perjalanan mesti merangkumi scone mereka.

Cendawan cendawan rempah mungkin tanpa daging tetapi cendawan & amp;  wortel wangi sangat sedap.
Cendawan cendawan rempah mungkin tanpa daging tetapi cendawan & wortel wangi sangat sedap.

Untuk sando, atau yang disebut Jepun sebagai sandwic mereka, ada enam pilihan untuk dipilih. Tidak seperti orang Jepun yang menggunakan roti putih, mereka menggunakan roti gandum bakar sendiri sandos. Saya dapati mereka sangat besar; satu sando boleh memberi makan saya dua kali.

Ada Ajitsuke Tamago yang terkenal dengan telur, Maple Chicken dan Tofu Katsu mereka, yang pertama kali ditawarkan di Sunbather Coffee. Dengan pembukaan Neutrals, mereka telah memperkenalkan tiga yang baru sandos. Terdapat Katsu Ikan (RM35), sebilangan besar ikan dan kerepek tolak kentang goreng. Sebagai gantinya, ini adalah fillet bertumis goreng yang cukup besar gribiche, minty nama keluarga pes, keju dan hirisan timun.

Sekiranya anda menyukai telur, cubalah Telur Scotch mereka (RM28) yang mempunyai telur rebus pusat lembut yang dibalut dengan ayam cincang. Ini disertakan dengan lobak rosemary dan fritter bit dan wafu mayonis bijan. Kegemaran saya ialah Cendawan Berempah (RM25). Saya rasa cendawan & wortel sangat sedap sehingga saya tidak terlepas dari kenyataan bahawa ia tidak mempunyai daging. Ada sepakan pedas juga dan ada juga tamagoyaki, togarashi mayonis dipasangkan dengan kubis parut dan keju bakar. Harga bermula dari RM20 untuk sandos.

Sekiranya anda mencari makanan lengkap, ada pilihan bento. Pilih dari daging lembu chizu hambagu, ayam marmalade atau patty ayam teriyaki. Harga bermula dari RM25 hingga RM27. Masing-masing bento mempunyai protein berperisa yang berbeza dan juga disajikan dengan nasi Jepun kukus, tamagoyaki kiub dan salad.

Salmon salai dan quiche kentang membuat makanan enak untuk makan tengah hari atau minum teh dengan lapisan kentang, ikan dan telur di atas kerak yang berserabut.
Salmon salai dan quiche kentang membuat makanan yang enak untuk makan tengah hari atau minum teh dengan lapisan kentang, ikan dan telur di atas kerak yang bersisik.
Minum teh atau kopi dengan 'matcha' atau soba.
Minum teh atau kopi dengan ‘matcha’ atau soba.

Saya mempunyai paha ayam perap marmalade bento. Itu sayur-sayuran yang saya nikmati sejak itu kinpira gobo dibuat dengan burdock adalah kegemaran peribadi. Saya juga suka salad bayam Jepun dengan sos bijan yang dipasangkan dengan ketam tiruan. Makanan yang menyeronokkan adalah kentang mereka mochi di mana anda mendapat kentang tumbuk dengan pusat keju tersembunyi.

Jangan lupa juga pertanyaan mereka. Mereka hebat untuk sepanjang masa sepanjang hari. Oleh kerana mereka sentiasa sihat, saya akan mendapat sedikit kepingan setiap kali saya memerlukan makanan yang selesa. Anda mempunyai campuran rasa dari quiche lorraine klasik menggunakan daging lembu, dan salmon asap berperisa berlapis kentang. Saya juga menyukai gandingan unagi yang tidak biasa dengan daun bawang dan kuih kentang. Harga untuk kenaikan harga antara RM19 hingga RM21.

Untuk scone, anda boleh bermain-main dengan pelbagai rasa. Terdapat scone khas untuk RM12 yang disajikan dengan pelbagai kombinasi rasa. Kegemaran saya adalah scone buttermilk yang dipasangkan dengan mentega dan pes kacang merah. Mentega berkrim sesuai dengan pes kacang merah yang tidak terlalu manis.

Sekiranya anda suka matcha, ada matcha scone di atas dengan mascarpone, matcha krim dan strawberi. Kombinasi perisa lain termasuk hojicha scone dengan kinako sayu dan lembut, kenyal mochi, atau scone Earl Grey dengan pisang karamel, coklat ganache dan mascarpone.

Atau hanya beli scone biasa, dan campurkan dan padankan dengan pelbagai kesesakan. Anda juga akan mendapat krim bekuan mereka sendiri, yang menambah elemen berkrim yang bagus untuk scone. Susunan ini memberi saya lebih banyak kelonggaran kerana seseorang dapat menyimpan scone lebih lama dan memanaskan semula sebelum makan. Ia adalah RM8 untuk single scone dan jika anda memesan double scone, harganya RM15.

Scone buttermilk crumbly sedap dipasangkan dengan pasta kacang merah dan mentega berkrim (kiri).  Anda boleh mencampurkan dan memadankan pelbagai selai seperti kopi blackcurrant ini dengan krim beku dan rasa scone kegemaran anda.
Scone buttermilk crumbly sedap dipasangkan dengan pasta kacang merah dan mentega berkrim (kiri). Anda boleh mencampurkan dan memadankan pelbagai selai seperti kopi blackcurrant ini dengan krim beku dan rasa scone kegemaran anda.

Pilih dari susu dadih, Earl Grey, matcha dan hojicha scam karamel. Dua perisa terbaru yang diperkenalkan pada minggu lalu adalah khasiat soba dan yuzu lavender. Pasangkan mereka dengan kopi blackcurrant, shiso strawberry, kiwi emas atau jamur buah segar.

Kombinasi kegemaran saya adalah scone buttermilk dengan kopi blackcurrant dan krim bekuan. Penambahan kopi ke jem blackcurrant memberikan sedikit pahit yang sesuai dengan krim dan scone yang rapuh.

Kombinasi lain yang saya teruskan ialah scone Earl Grey dengan strawberry shiso jem dan krim pembekuan. Scone lavender yuzu juga enak dinikmati sendiri kerana scone mempunyai rasa lavender yang halus diikuti dengan lapisan yuzu yang sedikit tajam di atasnya.

Ingatlah untuk memanaskan scone sebelum anda memakannya kerana rasanya lebih panas. Anda juga perlu memakannya dengan jem dan krim beku, jika tidak, ia akan terlalu kering.

Anda boleh memesan makanan untuk dihantar kepada anda melalui Beepit. Terdapat juga pilihan pengambilan sendiri. Harap maklum bahawa dapur mereka hanya dibuka mulai jam 9.30 pagi dan seterusnya.

Neutrals, 30A, Persiaran Zaaba, Taman Tun Dr Ismail, KL. Tel: 017-8702627. Buka: 8.30 pagi hingga 5 petang. (Khamis hingga Selasa). Tutup pada hari Rabu. Instagram: @ neutrals.ttdi Facebook: https://www.facebook.com/neutralsttdi-102600242036684

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *