Nike, saham bank mendorong S&P 500 ke tahap tertinggi baru | PressCliff

Nike, saham bank mendorong S&P 500 ke tahap tertinggi baru |  Surat Bahasa Melayu


Indeks S&P 500 mencapai paras tertinggi hari ini, didorong oleh kenaikan saham Nike dan bank. – Gambar Reuters

NEW YORK, 25 Jun – Indeks S&P 500 mencapai paras tertinggi hari ini, didorong oleh kenaikan dalam saham Nike dan bank, sementara data inflasi yang lebih lemah dari yang dijangkakan meredakan kebimbangan mengenai penurunan secara tiba-tiba dalam rangsangan oleh Federal Reserve.

Nike Inc melonjak 14.6 peratus ke paras tertinggi sepanjang masa setelah pembuat kasut itu meramalkan penjualan tahun fiskal menjelang anggaran Wall Street, membantu Dow naik 0.63 peratus.

Inflasi telah menjadi pusat perhatian para pelabur, dengan data perbelanjaan penggunaan peribadi (PCE) terkini menunjukkan ukuran inflasi yang mendasari meningkat kurang dari yang dijangkakan pada bulan Mei. Core PCE meningkat 3.4 peratus tahun ke tahun, melebihi sasaran fleksibel Fed 2 peratus.

Data “memberikan sokongan kepada argumen Fed bahawa inflasi bersifat sementara dan akan membantu mengurangkan ketakutan bahawa kita menyaksikan inflasi yang melarikan diri,” kata Anu Gaggar, penganalisis pelaburan global kanan di Commonwealth Financial Network.

S&P 500 dan Nasdaq berada di landasan untuk lompatan mingguan terbaik mereka pada 11 selepas perjanjian mengenai perjanjian infrastruktur bipartisan dan jaminan dari Ketua Fed Jerome Powell menenangkan hati berikutan kejutan bank sentral minggu lalu.

Indeks bank S&P melonjak 1.3 peratus setelah Fed mengumumkan bank-bank besar telah menyelesaikan ujian tekanan terkini dan tidak akan lagi menghadapi sekatan era pandemi untuk membeli kembali stok dan membayar dividen.

Lapan daripada 11 sektor utama S&P meningkat pada awal perdagangan, dengan kewangan dan bahan antara yang memperoleh keuntungan terbesar.

Kebijaksanaan pengguna, yang menempatkan beberapa nama teknologi top-mega seperti Tesla Inc dan Nike, adalah yang paling berprestasi.

Pada 10.06 pagi ET, Purata Perindustrian Dow Jones naik 216.46 mata, atau 0.63 peratus, pada 34.413.28, S&P 500 naik 10.91 mata, atau 0.26 peratus, pada 4.277.40, dan Nasdaq Composite turun 3.97 mata, atau 0.03 peratus, pada 14,365.74.

FedEx Corp turun 4.9 peratus setelah firma penghantaran AS melepasi ramalan pendapatan 2022 kerana kesulitan pengambilan pekerja. Rival United Parcel Service Inc juga turun 0.6 peratus.

CarMax Inc melonjak 5.8 peratus setelah peruncit kereta terpakai mengungguli anggaran Wall Street untuk pendapatan suku tahunan, dibantu oleh permintaan yang kuat kerana lebih banyak orang memilih kenderaan peribadi melalui pengangkutan awam kerana pandemi Covid-19.

Netflix Inc meningkat 2.1 peratus selepas Credit Suisse meningkatkan saham gergasi streaming video menjadi “mengungguli.”

Pelabur juga bersungguh-sungguh untuk acara perdagangan terbesar tahun ini, kerana FTSE Russell menyusun semula indeksnya yang dapat mencerminkan tahun perdagangan liar yang ditandai dengan wabak dan kegilaan saham “meme”.

Masalah pendahuluan mengatasi jumlah penurunan dengan nisbah 1,83 hingga 1 di NYSE dan nisbah 1,28 hingga 1 di Nasdaq.

Indeks S&P mencatatkan 15 tertinggi baru 52 minggu dan tidak rendah baru, sementara Nasdaq mencatatkan 66 tertinggi baru dan tidak rendah baru. – Reuters

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *