Kieran Tierney menandatangani perjanjian Arsenal jangka panjang baru | PressCliff

Kieran Tierney menandatangani perjanjian Arsenal jangka panjang baru |  Surat Bahasa Melayu


Pemain pertahanan Arsenal, Kieran Tierney membersihkan bola di depan pemain tengah Liverpool, Mohamed Salah semasa perlawanan bola sepak Liga Perdana Inggeris di Stadium Emirates, London, 3 April 2021. – Gambar AFP

LONDON, 26 Jun – Bek kiri Skotlandia Kieran Tierney telah menandatangani kontrak jangka panjang baru di Arsenal, demikian diumumkan kelab Liga Perdana Inggeris semalam.

Tierney, 24, yang kesepakatan barunya dilaporkan membawanya hingga 2026, adalah percikan cahaya yang jarang terjadi pada musim yang sangat mengecewakan bagi anak buah Mikel Arteta, yang menduduki tempat kelapan di liga teratas Inggeris.

Sejak bergabung dari Celtic dengan harga £ 25 juta (RM144.2 juta) pada tahun 2019, Tierney secara konsisten menjadi salah satu pemain terbaik Gunners dan telah memperoleh statusnya sebagai kegemaran peminat.

“Kelab ini sangat cemerlang dengan saya, jadi saya lebih senang untuk memanjangkannya (kontrak). Saya sangat gembira, ”kata Tierney kepada laman web Arsenal.

“Saya fikir visi kelab, ke mana ia mahu pergi, dan harapan kelab adalah mengapa saya menandatangani. Tempat saya mahu berada dalam bola sepak adalah yang teratas. Tidak ada keraguan mengenainya, kita tidak berada di tempat yang kita inginkan sekarang, tetapi kita menuju ke arah yang benar. “

Tierney unggul di sebelah kiri tiga belakang ketika Arsenal menjulang Piala FA pada tahun 2020 dan dia juga tampil menonjol di posisi itu untuk negaranya.

Kekalahannya akibat kecederaan pada betis adalah faktor utama di Scotland yang kehilangan Euro 2020 dalam pembukaan Kumpulan D 2-0 kepada Republik Czech.

Kepulangan Tierney membantu menginspirasi prestasi yang jauh lebih baik ketika seri 0-0 menentang England sebelum Scotland tersingkir dari kejohanan dengan kekalahan 3-1 kepada Croatia.

Arteta memuji komitmen Tierney kepada kelab sebagai “berita hebat” ketika dia berusaha mengubah nasib Arsenal.

“KT memberi kami kekuatan ekstra baik secara defensif dan ofensif dan sangat bagus untuk mengetahui bahawa dia akan bersama kami untuk jangka masa panjang,” kata pemain Sepanyol itu.

“Sejak berpindah dari Celtic, etika dan mutu kerjanya telah memastikan bahawa dia sudah menjadi salah satu pemain paling menarik di Liga Perdana dan bahagian yang sangat penting dalam pasukan kami, baik di dalam maupun di luar lapangan.” – AFP

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *