Euro 2020: Perhitungan awal untuk Belgium peringkat teratas terhadap pemegang Portugal | PressCliff

Euro 2020: Perhitungan awal untuk Belgium peringkat teratas terhadap pemegang Portugal |  Surat Bahasa Melayu


Penyerang Portugal Cristiano Ronaldo meraikannya setelah menjaringkan sepakan penalti kedua semasa perlawanan bola sepak Kumpulan F Uefa Euro 2020 antara Portugal dan Perancis di Puskas Arena di Budapest pada 23 Jun 2021. – Gambar AFP

SEVILLE, 25 Jun – Belgia peringkat teratas dan generasi emas mereka menghadapi pertimbangan awal di Kejuaraan Eropah menentang pemegang tekad Portugal, yang mencakar jalan masuk ke 16 terakhir untuk mengatur potensi perlawanan pusingan pada hari Ahad.

Kontras yang sedang berjalan tidak mungkin lebih besar dengan Belgia mengatasi masalah untuk memenangi semua perlawanan kumpulan mereka, sementara Portugal yang menyedihkan melihat nasib mereka surut sebelum mereka menduduki tempat ketiga di bahagian mereka setelah memegang juara dunia Perancis dengan keputusan seri 2-2 Hari Rabu.

Hari rehat tambahan adalah ganjaran Belgium kerana mendahului Kumpulan B, setelah melihat trio jimat Kevin De Bruyne, Eden Hazard dan Axel Witsel semua kembali dari kecederaan setelah kelihatan seolah-olah jantung pasukan telah terkoyak pada malam kejohanan itu, mengancam akan membuang peluang mereka yang kuat.

Pengaruh trio itu jelas diperlihatkan ketika mereka muncul setelah babak pertama yang mengejutkan dalam kumpulan kedua Belgium menentang Denmark, meneutralkan tuan rumah yang penuh emosi dan mengubah defisit separuh masa menjadi kemenangan 2-1 di Copenhagen.

Itu membolehkan Roberto Martinez merehatkan pemain dalam kemenangan 2-0 ke atas Finland pada hari Isnin dalam senario kejohanan buku teks.

Tetapi adakah ia menjadi resipi kejayaan yang berjaya dalam fasa kalah mati masih perlu dilihat. Boleh dikatakan bahawa Portugal lebih bersedia, setelah terpaksa menentang Jerman, yang mengalahkan mereka 4-2, dan Perancis.

Formula yang lebih ringkas

Jurulatih Portugal, Fernando Santos menawarkan formula yang lebih mudah.

“Perlawanan ini seperti final sekarang dan jika anda tidak bermain dengan baik, anda tidak akan menang,” katanya kepada wartawan.

“Dalam pertandingan liga, anda boleh bermain dengan teruk dan masih menang tetapi di sini pada kejohanan ini, pada tahap ini jika anda tidak bermain dengan baik, anda akan kalah … setiap masa.”

Portugal mempunyai jimat mereka sendiri di Cristiano Ronaldo, yang memerlukan satu gol lagi untuk menjadi penjaring terbanyak sepanjang masa dalam bola sepak antarabangsa.

“Dia berada dalam bentuk hidupnya,” kata pemain pertahanan Belgia, Toby Alderweireld, “tetapi sebagai sebuah pasukan, kami dapat menghentikannya. Itu selalu menjadi kekuatan kami. “

“Tetapi mereka akan sukar, mereka adalah pasukan kejohanan yang sebenarnya,” tambahnya.

Penyesuaian antara kemampuan memenangi perlawanan Ronaldo dan penembak jitu produktif Belgia Romelu Lukaku menambah intrik pada permainan di stadium La Cartuja.

Dengan 63 gol untuk negaranya, Lukaku, yang berusia lapan tahun lebih muda dari Ronaldo, mungkin suatu hari akan mencabar rekod kapten Portugal itu. – Reuters

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *