Apakah peraturan 20-5-3 yang mensasarkan kegelisahan? | PressCliff

Apakah peraturan 20-5-3 yang mensasarkan kegelisahan?  |  Surat Bahasa Melayu


Meluangkan masa untuk berada di luar adalah baik untuk semangat. – Tarja Hoikkala / Vastavalo / Lawati gambar handout Finland melalui AFP-Relaxnews

NEW YORK, 25 Jun – Ada kaedah yang dapat membantu anda merasa lebih baik hanya dengan meninggalkan rumah. Ia disebut sebagai peraturan 20-5-3. Formula ajaib ini direka untuk membantu memerangi kegelisahan dan tekanan dengan memanfaatkan faedah yang ditawarkan oleh alam semula jadi dan memutuskan hubungan dengan bidang digital. Kami memberi anda downdown.

Perkara ini menjadi lebih jelas daripada sebelumnya bagi kita selama penutupan berturut-turut dan mandat tinggal di rumah: Meluangkan masa untuk berada di luar adalah baik untuk semangat. Sekarang bahawa sekatan kesihatan semakin mereda di banyak tempat di dunia, mengapa tidak mencuba kaedah yang mempromosikan manfaat udara dan alam luar?

Juga dikenal sebagai “piramid alam,” kaedah 20-5-3 berasal dari Amerika Syarikat, seperti yang dijelaskan oleh penulis Michael Easter dan ahli sains saraf Rachel Hopman. Tidak perlu ada nama yang rumit atau teori yang rumit. Arahannya sangat mudah, semuanya ada pada namanya. Setiap nombor sesuai dengan jangka waktu yang akan dihabiskan di luar rumah dan yang sesuai dengan crescendo: 20 minit, 5 jam dan 3 hari.

Pada mulanya, disarankan untuk menghabiskan 20 minit sehari di luar, jika boleh di taman atau tempat dengan tumbuh-tumbuhan. Pendekatan pertama ini membolehkan anda memaparkan sinar matahari, mengisi vitamin D dan meningkatkan kesejahteraan mental anda. Dan jika anda boleh melakukannya tanpa telefon pintar anda, itu lebih baik!

Kemudian, cubalah menghabiskan lima jam sebulan di hutan, atau tempat yang berkaitan dengan alam. Menurut penyokong sylvotherapy, ini membolehkan kita mengimbangi diri kita pada tahap mental, emosi dan fizikal.

Akhirnya, tiga adalah nombor terakhir, sepadan dengan jumlah hari yang anda harus putuskan sepenuhnya. Penyembuhan digital sebenar yang harus dilakukan sekali setahun, sekali lagi di tengah kehijauan. Tempoh ini penting untuk memfokuskan kembali perhatian, meluangkan masa untuk merenung dan kembali dari pengalaman ini dengan fikiran yang tenang dan jernih. – Studio ETX

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *