Aktivis Belarus yang dipenjara dipindahkan ke tahanan rumah, kata pembangkang | PressCliff

Aktivis Belarus yang dipenjara dipindahkan ke tahanan rumah, kata pembangkang |  Surat Bahasa Melayu


Gambar fail menunjukkan aktivis Belarus Roman Protasevich mengambil bahagian dalam taklimat untuk wartawan dan diplomat yang dianjurkan oleh Kementerian Luar Negeri Belarus di Minsk, 14 Jun 2021. – Gambar AFP

MOSCOW, 25 Jun – Penentang dalam buangan Belarus hari ini mengatakan bahawa wartawan pembangkang Roman Protasevich, yang ditahan secara dramatik setelah pesawatnya dipaksa mendarat di Minsk, telah dipindahkan ke tahanan rumah.

Protasevich, 26, ditangkap pada bulan Mei bersama dengan teman wanitanya dari Rusia, Sofia Sapega, 23, ketika pihak berkuasa Belarus berebut jet pejuang untuk memintas penerbangan Ryanair mereka dari Yunani ke Lithuania ketika melintasi Belarus.

Mereka dituduh membantu menyelaraskan tunjuk perasaan antikerajaan yang bersejarah tahun lalu, yang meletus setelah Presiden kuat Alexander Lukashenko menuntut penggal keenam dalam undi bulan Ogos yang dikatakan oleh pembangkang dan pemimpin Barat dicabul.

Hari ini, seorang penasihat pemimpin pembangkang yang diasingkan, Svetlana Tikhanovskaya mengatakan bahawa dia telah bercakap dengan ibu bapa Protasevich, yang mengatakan kepadanya bahawa anak mereka telah dipindahkan ke tahanan rumah.

“Tetapi itu bukan kebebasan. Ia adalah penjara yang berlainan jenis. Orang KGB tinggal di ruangan yang sama dengannya, ”tweet Franak Viacorka, merujuk kepada agensi perisikan nasional Belarus.

Komen itu mengesahkan laporan sebelumnya oleh perkhidmatan BBC BBC, yang menyebut ayah Protasevich, Dmitry, mengatakan bahawa anaknya dipindahkan ke tahanan rumah.

Peguam Sapega Alexander Filanovich mengatakan di saluran Telegramnya bahawa dia juga dipindahkan ke tahanan rumah.

Dia menambahkan bahwa dia mengharapkan kasusnya “diselesaikan secara positif dalam waktu dekat”.

‘Disandera’

Tikhanovskya menggambarkan perkembangan itu sebagai “kabar baik” tetapi menambahkan di saluran Telegramnya bahawa pasangan itu “masih disandera.”

Lukashenko yang berusia 38 tahun dipaksa diasingkan ke negara anggota EU Lithuania sejurus tunjuk perasaan antikerajaan tahun lalu bermula.

Sebilangan besar penentang pasukan kuat sekarang berada di penjara atau telah melarikan diri dari negara ini.

Hari ini, pejabat pendakwa Belarus mengumumkan bahawa tokoh pembangkang yang ditangkap Maria Kolesnikova dan Maxim Znak, seorang peguam tokoh pembangkang yang ditangkap Viktor Babaryko, telah didakwa dengan “konspirasi untuk merebut kekuasaan”.

Kesatuan Eropah dan Amerika Syarikat telah menjatuhkan gelombang sekatan ke atas Lukashenko dan sekutunya atas tindakan keras terhadap tunjuk perasaan yang menyaksikan ribuan orang ditahan.

Sebagai tindak balas terhadap penangkapan Protasevich dan Sapega, Brussels melarang syarikat penerbangan negara Belarus Belavia mengoperasikan penerbangan ke lapangan terbang di blok 27 negara dan tidak menggalakkan syarikat penerbangan yang berpangkalan di EU terbang dari Belarus.

Awal minggu ini, EU, AS, Britain dan Kanada mengumumkan sekatan baru ke atas bekas negara Soviet itu atas penangkapan tersebut.

Dalam satu kenyataan hari ini, kementerian luar Belarusia mengatakan tujuan hukuman adalah “untuk hancur dan meruntuhkan negara yang berdaulat dan merdeka”.

Setelah penangkapan mereka, kedua-dua Protasevich dan Sapega muncul dalam video “pengakuan” yang dikatakan oleh penyokong mereka dirakam dan merupakan taktik biasa rejim untuk menekan pengkritik. – AFP

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *