Categories: MakananNews

Orang Israel merasakan masa depan dengan ‘revolusi makanan’ ayam yang ditanam di makmal | PressCliff


Koki Israel Shachar Yogev menyajikan burger yang dibuat dengan daging ‘ayam kultur’ di sebuah restoran bersebelahan dengan lokasi pengeluaran SuperMeat di bandar Israel tengah Ness Ziona pada 18 Jun 2021. – Gambar AFP

NESS ZIONA, 25 Jun – Rasanya seperti ayam dan rasanya seperti ayam, tetapi pengunjung di Israel memasukkan “daging” yang ditanam di makmal yang diklaim oleh para saintis adalah cara yang mesra alam untuk memberi makan penduduk yang semakin meningkat di dunia.

Di sebuah restoran kecil di sebuah bangunan nonseskrip di sebuah taman sains di kota Israel tengah Ness Ziona, para pengunjung makan burger dan gulungan nasi daging cincang yang dibuat dengan “ayam kultur” – daging yang ditanam di lokasi pengeluaran SuperMeat yang berdekatan.

“Rasanya enak, rasanya enak,” kata Gilly Kanfi, “pemakan daging” yang digambarkan sendiri dari Tel Aviv, yang telah mendaftar untuk makan beberapa bulan sebelumnya.

“Sekiranya saya tidak tahu, saya akan fikir ia adalah burger ayam biasa.”

The Chicken, sebagai restoran disebut, adalah tempat percubaan untuk SuperMeat, mengadakan makanan percubaan berkala untuk menghasilkan maklum balas pelanggan sementara menunggu persetujuan peraturan.

Pertumbuhan pesat

Bahagian dalaman restoran yang gelap dan elegan dibingkai oleh tingkap besar yang menghadap ke makmal yang terang, di mana juruteknik memantau tong fermentasi keluli tahan karat yang besar.

“Ini adalah pertama kalinya di dunia orang benar-benar dapat merasakan produk daging yang diusahakan, sambil memerhatikan proses pengeluaran dan pembuatan di depan mata mereka,” kata Ido Savir, ketua eksekutif SuperMeat.

Sekurang-kurangnya di sini, makmal telah membuat pertanyaan lama mengenai adakah ayam atau telur itu menjadi yang pertama.

Prosesnya melibatkan penanaman sel yang diambil dari telur ayam yang disenyawakan.

Kultur sel diberi cairan nabati termasuk protein, lemak, gula, mineral dan vitamin.

Dengan semua makanan masuk ke dalam pengeluaran, makanan akan tumbuh dengan cepat, dan jisimnya berlipat ganda dalam beberapa jam, kata syarikat itu.

Savir, seorang vegan dengan latar belakang sains komputer, melihat dirinya berada di “barisan depan revolusi makanan” yang berusaha menolong membekalkan makanan sambil mengehadkan kesan di planet ini.

Pemaju mengatakan bahawa mereka berusaha untuk menyediakan cara yang lebih beretika dan lestari untuk membuat daging tanpa kekejaman dan penyembelihan, dengan produk yang ditanam tanpa menggunakan teknik genetik atau antibiotik.

Syarikat ini kini mampu menghasilkan “ratusan kilogram” setiap minggu, kata Savir.

‘Pengubah permainan’

Tetapi dia berharap dapat memperoleh persetujuan peraturan dari Pentadbiran Makanan dan Dadah AS, dan kemudian akan meningkatkan produksi ke skala “komersial”.

“Dengan cara ini kita akan dapat mengurangi jumlah tanah, penggunaan air dan banyak sumber lain, dan menjaga produk ini sangat sehat dan bersih,” katanya, mencatat tingginya prevalensi penyakit di kalangan ayam yang dihasilkan dalam pengeluaran gaya kilang .

Pengeluaran daging global diproyeksikan meningkat 15 peratus pada tahun 2027, menurut Pertubuhan Makanan dan Pertanian PBB.

SuperMeat bukan yang pertama mengembangkan teknologi. Pada bulan Disember, sebuah restoran Singapura melakar sejarah ketika menjadi yang pertama menjual daging ayam yang ditanam di makmal.

Syarikat Israel telah mengembangkan produk serba boleh, menggabungkan sel otot, lemak dan tisu penghubung untuk membuat potongan yang berbeza – bahkan termasuk makanan haiwan kesayangan.

Zhuzha, seekor terrier lembu putih yang menghadiri makan bersama dengan pemiliknya, dengan bersemangat memakan makanan anjing SuperMeat yang diberikannya.

“Haiwan peliharaan juga menyukai daging kita,” kata Savir sambil tersenyum.

Orang-orang yang menjamu selera itu mengatakan bahawa produk itu sama baiknya dengan barang sebenar.

“Ini benar-benar mengejutkan saya,” kata Lisa Silver, pemakan daging biasa. “Sekiranya saya dapat memperolehnya di restoran, saya akan menjadi vegan. Ia adalah penukar permainan. “

Bagi kakaknya Annabelle, ini adalah kali pertama dalam beberapa tahun dia makan daging.

“Salah satu sebab saya menjadi vegetarian pada awalnya adalah kerana tidak beretika, ia tidak berkesinambungan,” katanya.

“Untuk mendapatkan daging tolak kekejaman itu sangat mengagumkan, itu sempurna, saya dapat memakannya setiap hari.”

Mesra vegetarian?

Tetapi persoalan sama ada produk itu harus dianggap sebagai daging yang tidak hanya dihadapi oleh vegetarian – tetapi juga pihak berkuasa rabinik Yahudi.

Menghasilkan daging dengan cara yang bebas dari kekejaman yang tidak membahayakan alam sekitar adalah perkembangan positif yang akan “menyelamatkan masalah dunia”, kata Rabbi Eliezer Simcha Weisz, seorang anggota Majlis Ketua Arnab Israel.

Walaupun para rabi harus mempelajari proses novel dan mengawasinya, Weisz mengatakan dia berharap produk tersebut akhirnya akan mendapat sebutan yang halal.

Tal Gilboa, seorang aktivis veganisme terkemuka yang bertindak sebagai penasihat kepada mantan perdana menteri Benjamin Netanyahu, mengatakan Israel memimpin teknologi daging kultur.

Gilboa ingin dunia beralih ke diet nabati, dan melihat daging yang dibudidayakan sebagai cara pragmatik bagi orang untuk mengambil langkah pertama untuk vegetarian.

“Penduduk dunia meningkat dengan kecepatan yang sangat baik,” katanya, sambil menambahkan bahawa satu-satunya cara untuk mengikuti adalah “melalui teknologi”.

Savir yakin teknologi itu dapat mengubah manusia menjadi lebih baik.

“Seperti yang kita lihat dengan revolusi telefon pintar, setelah ini tersedia, kita akan mula menghasilkan begitu banyak daging,” katanya.

“Ini akan meningkatkan keamanan pangan bagi negara-negara di seluruh dunia, proses yang sangat lestari, mesra haiwan dan efisien.” – AFP

.

Presscliff

Recent Posts

Bursa Malaysia berakhir lebih rendah, CI berada di atas tahap 1,500

Seorang pelabur memantau harga saham di galeri ibu pejabat RHB Investment Bank Bhd di Kuala…

3 months ago

Malaysia tetap berada di landasan yang betul untuk pemulihan ekonomi selanjutnya, kata Miti | PressCliff

Pemandangan langit kota Kuala Lumpur semasa perintah kawalan pergerakan (MCO 3.0) di Kuala Lumpur 1…

3 months ago

Pengunjung Taman Buckingham Palace menggambarkannya sebagai ‘mesin membuat wang’

Pelawat Buckingham Palace Gardens telah mengunjungi TripAdvisor dengan ulasan buruk mengenai lawatan mereka. - Gambar…

3 months ago

Tuan tanah AS memenangi pujian media sosial kerana berkongsi keuntungan dari penjualan rumahnya dengan bekas penyewa

Seorang lelaki di Massachusetts, AS menerima harga AS $ 2,500 dari bekas tuan tanahnya dan…

3 months ago

Pasangan Britain memutuskan untuk berkongsi kemenangan loteri RM72.86 juta, 11 tahun selepas memenangkannya | PressCliff

Nigel dan Sharon memutuskan untuk berkongsi kemenangan lotere dengan rakan dan saudara, 11 tahun setelah…

3 months ago