Meningkatkan La Liga kerana pemerintah Sepanyol menghilangkan larangan peminat | PressCliff

Meningkatkan La Liga kerana pemerintah Sepanyol menghilangkan larangan peminat |  Surat Bahasa Melayu


Kapasiti tepat yang dibenarkan di setiap stadium akan ditentukan oleh pihak berkuasa wilayah, dengan beberapa batasan masih dapat dilakukan, terutama di utara Sepanyol. – Gambar Reuters

MADRID, 24 Jun – La Liga dapat mengambil langkah lain ke arah normal musim depan setelah pemerintah Sepanyol mengesahkan hari ini bahawa ia telah mencabut larangan peminat untuk menghadiri stadium.

Kapasiti tepat yang dibenarkan di setiap stadium akan ditentukan oleh pihak berkuasa wilayah, dengan beberapa batasan masih dapat dilakukan, terutama di utara Sepanyol.

Tetapi pemerintah yang memberi izin kepada penyokong untuk kembali adalah langkah pertama yang penting kerana kelab La Liga mula pulih secara kewangan dari wabak Covid-19.

Presiden La Liga Javier Tebas mengatakan awal minggu ini dia menjangkakan stadium akan penuh sekurang-kurangnya 70 peratus pada awal musim pada bulan Ogos.

“Kita boleh kembali katakanlah normal kerana peminat dibenarkan masuk ke stadium,” kata menteri kesihatan Sepanyol, Carolina Darias, hari ini, dengan pengumuman berlaku baik untuk liga bola keranjang La Liga dan ACB Sepanyol.

“Ini harus, seperti sebelumnya, pemerintah daerah yang menentukan kapasitasnya,” tambah Darias.

Peminat dibenarkan kembali untuk dua pusingan terakhir La Liga musim lalu tetapi hanya di lima wilayah dan dengan had kapasiti 30 peratus dan 5,000 orang.

Sepanyol menganjurkan empat pertandingan Euro 2020 di Seville di stadium La Cartuja, di mana kapasiti 30 peratus telah diizinkan.

Bilbao adalah bandar tuan rumah asal Sepanyol tetapi pihak berkuasa tempatan tidak dapat memberikan komitmen kepada penyokong yang menghadiri San Mames Athletic Bilbao.

Pemerintah UK mengumumkan pada hari Selasa separuh akhir dan final kejohanan akan dapat dimainkan di hadapan lebih dari 60,000 peminat di Wembley, yang bermaksud stadium akan mempunyai kapasiti 75 peratus. – AFP

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *