Kehidupan yang sejuk: Dinosaur berkembang maju di Artik kuno | PressCliff

Kehidupan yang sejuk: Dinosaur berkembang maju di Artik kuno |  Surat Bahasa Melayu


Gambar bertarikh Patrick Druckenmiller ini menunjukkan tulang dan gigi dinosaur bayi dari Prince Creek Formation, Alaska utara, pada sen AS yang berdiameter 19mm. – Gambar AFP

WASHINGTON, 25 Jun – Spesies dinosaur besar dan kecil menjadikan Kutub Utara sebagai rumah mereka sepanjang tahun dan mungkin mengembangkan strategi musim sejuk seperti hibernasi atau bulu penebat yang tumbuh, menurut satu kajian baru.

Makalah itu, diterbitkan pada hari Khamis dalam jurnal Biologi Semasa, adalah hasil penggalian fosil yang sukar dilakukan selama lebih dari satu dekad, dan mengistirahatkan tanggapan bahawa reptilia kuno hanya hidup dalam iklim yang lebih panas.

“Beberapa laman web baru ini yang kami temui dalam beberapa tahun kebelakangan ini menghasilkan sesuatu yang tidak dijangka, dan ia menghasilkan tulang dan gigi bayi,” kata penulis utama Patrick Druckenmiller dari University of Alaska Museum of the North kepada AFP.

“Itu luar biasa kerana ini menunjukkan bahawa dinosaurus ini tidak hanya tinggal di Kutub Utara, mereka sebenarnya dapat berkembang biak di Kutub Utara.”

Para penyelidik pertama kali menemui dinosaur yang berada di garis lintang kutub dingin pada tahun 1950-an, kawasan yang pernah dianggap terlalu bermusuhan untuk kehidupan reptilia.

Ini menyebabkan dua hipotesis yang bersaing: Sama ada dinosaurus adalah penduduk tetap kutub, atau mereka berhijrah ke Kutub Utara dan Antartika untuk memanfaatkan sumber-sumber hangat yang bermusim, dan mungkin untuk berkembang biak.

Kajian baru ini adalah yang pertama menunjukkan bukti yang tegas bahawa sekurang-kurangnya tujuh spesies dinosaur mampu bersarang di garis lintang yang sangat tinggi – dalam hal ini Formasi Pangeran Cretaceous Prince Creek yang terletak di 80-85 darjah Utara.

Spesies yang dijumpai termasuk dinosaurus bebek yang disebut hadrosaur, dinosaur bertanduk seperti ceratopsian, dan karnivor seperti tyrannosaurus.

Pasukan yakin gigi dan tulang kecil yang mereka dapati, beberapa di antaranya hanya berdiameter beberapa milimeter, tergolong dalam dinosaurus yang baru menetas atau mati sebelum menetas, kerana tanda-tanda mereka yang berbeza.

“Mereka mempunyai tekstur permukaan yang sangat spesifik dan aneh – sangat vaskular dan tulang tumbuh dengan cepat, mereka mempunyai banyak saluran darah yang mengalir ke dalamnya,” jelas Druckenmiller.

Tidak seperti beberapa mamalia seperti caribou yang melahirkan anak muda yang dapat berjalan jarak jauh dengan segera, bahkan dinosaur terbesar mempunyai anak kecil yang mungkin tidak mampu melakukan perjalanan migrasi beribu-ribu batu (kilometer).

Lebih-lebih lagi, mengingat apa yang diketahui mengenai bagaimana beberapa spesies menginkubasi telurnya hingga musim panas, dinosaur muda tidak akan mempunyai masa untuk matang dan bersedia untuk perjalanan jauh sebelum musim sejuk tiba, tim berpendapat.

Strategi musim sejuk

Kutub Utara lebih panas pada zaman Kapur Akhir daripada hari ini, tetapi keadaannya masih sangat mencabar.

Suhu tahunan rata-rata adalah sekitar 6 darjah Celsius tetapi akan ada sekitar empat bulan kegelapan musim sejuk dengan suhu beku dan hujan salji sekali-sekala.

Kawasan itu kemungkinan berhutan dengan konifer, angiosperma, pakis dan ekor kuda.

“Kami sekarang memahami bahawa mungkin kebanyakan kumpulan dinosaur pemakan daging yang kami temui di sana mungkin berbulu,” kata Druckenmiller. “Anda boleh menganggapnya sebagai jaket mereka sendiri, untuk menolong mereka bertahan musim sejuk.”

Tidak ada bukti kuat dari penyelidikan semasa bahawa herbivora berbulu, tetapi pasukan berpendapat pemakan tumbuhan yang lebih kecil mungkin telah menggali di bawah tanah dan berhibernasi.

Vegetarian yang lebih besar, yang memiliki lebih banyak lemak dalam simpanan, dapat menggunakan mencari ranting dan kulit kayu berkualiti rendah untuk membuatnya sepanjang musim dingin.

Selain itu, tempat tinggal Arktik sepanjang tahun adalah petunjuk lain yang menunjukkan dinosaur berdarah panas, seperti yang disarankan oleh penyelidikan baru-baru ini, dan sesuai dengan idea bahawa mereka duduk di titik evolusi antara reptilia berdarah dingin dan burung berdarah panas.

“Kami memikirkan dinosaur dalam keadaan tropika seperti ini, tetapi seluruh dunia tidak seperti itu,” kata Druckenmiller, sambil menambah bahawa penemuan Artik membuat “ujian semula jadi” fisiologi mereka.

Keupayaan dinosaur untuk bertahan musim sejuk Kutub Utara adalah “bukti yang paling menarik” bahawa mereka dapat ditambahkan ke dalam senarai spesies yang mampu melakukan termoregulasi, kata pengarang bersama Gregory Erickson dari Florida State University. – AFP

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *