Giorgi mengalahkan pilihan utama Sabalenka di Eastbourne | PressCliff

Giorgi mengalahkan pilihan utama Sabalenka di Eastbourne |  Surat Bahasa Melayu


Giorgi meraih kemenangan 7-6 (5) 0-6 6-4 ke atas pilihan utama Aryna Sabalenka (gambar) di suku akhir pada Khamis. – Gambar Reuters

LONDON, 25 Jun – Pemain kelayakan Itali, Camila Giorgi meneruskan penampilannya yang hebat di kejuaraan Eastbourne dengan menyingkirkan pilihan utama Aryna Sabalenka di suku akhir pada hari Khamis.

Giorgi, perempat finalis di Wimbledon pada tahun 2018, menggunakan permainan agresifnya untuk menuntut kemenangan 7-6 (5) 0-6 6-4 dan membuat separuh akhir menentang Estonia Anett Kontaveit.

Bekas juara Terbuka Perancis, Jelena Ostapenko juga tampil hebat di hadapan Wimbledon, mara ke separuh akhir dengan kemenangan 1-6 7-5 6-2 ke atas Daria Kasatkina dari Rusia,

Dia akan berhadapan dengan rakan sejawat dari Latvia Anastasija Sevastova atau Elena Rybakina dalam separuh akhir peringkat Tour pertama sejak 2019.

“Saya sangat bersemangat, tetapi ketika bermula, saya sangat sedih kerana musim ini sangat pendek,” kata bekas juara Wimbledon, Ostapenko.

“Saya harap ini lebih lama, saya suka bermain di rumput.”

Sabalenka memenangi satu-satunya pertemuan sebelumnya dengan Giorgi dan mencari kemenangan untuk kembali ketika dia melangkah ke set kedua dengan kemenangan yang tinggi untuk menyamakan kedudukan.

Pemain Belarus itu kemudian mendapat rehat pertama servis di set penentuan tetapi permainan Giorgi kembali menyala untuk menuntut kemenangan.

“Itu pertandingan yang bagus dan tahap yang sangat baik,” katanya. “Pada akhirnya saya fikir ia lebih mental daripada fizikal.”

Giorgi menyingkirkan pilihan kelima, Karolina Pliskova pada pusingan pembukaan, juga dalam tiga set, yang bermaksud ini adalah kali pertama dalam kariernya bahawa dia telah mendapat dua kemenangan ke atas 10 pemain teratas pada kejohanan yang sama.

Kontaveit kembali tewas untuk menewaskan pemain kelayakan, Viktorija Golubic 2-6 7-6 (2) 7-5. – Reuters

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *