Data AS mengesahkan pertumbuhan 6 peratus pesat pada suku pertama | PressCliff

Data AS mengesahkan pertumbuhan 6 peratus pesat pada suku pertama |  Surat Bahasa Melayu


Topeng muka terus dipakai ketika orang berjalan melewati restoran yang dibuka untuk perniagaan di Los Angeles 14 Jun 2021, sehari sebelum negara itu membuka semula ekonominya sejak penutupan pertama di seluruh negara pada Mac 2020 kerana wabak itu. – Gambar AFP

WASHINGTON, 24 Jun – Anggaran akhir pertumbuhan suku pertama mengesahkan ekonomi AS berkembang dengan pesat 6.4 peratus tahunan dalam tempoh dari Januari hingga Mac tahun ini, kata pemerintah hari ini.

Angka itu tidak berubah dari perkiraan awal pada akhir April, kata Departemen Perdagangan, dan merupakan yang terakhir dari dua semakan yang dibuat terhadap angka pertumbuhan yang dikeluarkan oleh pemerintah AS setiap suku tahun.

Langkah itu, yang menunjukkan seberapa cepat ekonomi akan berkembang jika kadar pertumbuhan berterusan selama setahun penuh, adalah kenaikan suku pertama terpantas sejak Januari-Mac 1984, dan berlaku setelah pandemi Covid-19 menyebabkan kontraksi 3.5 peratus pada tahun 2020 – paling teruk sejak pencatatan moden bermula pada tahun 1946.

Rubeela Farooqi dari Ekonomi Frekuensi Tinggi mengatakan kemungkinan akan ada pengembangan yang kuat pada suku kedua April-Juni juga, tetapi kadarnya dapat meningkat pada tahun 2021 ketika langkah-langkah rangsangan pemerintah berakhir.

“Tidak ada kepastian lebih jauh lagi; walaupun sebagai latar belakang kesihatan yang lebih baik dan peningkatan pertumbuhan pekerjaan harus menyokong KDNK, sokongan pudar dari langkah fiskal dapat menjadi hambatan pada babak kedua, “katanya dalam analisis.

Pasaran dan pembuat dasar sangat memperhatikan inflasi di tengah perdebatan yang sedang berlangsung mengenai apakah harga akan terus meningkat ketika ekonomi bangkit kembali dari wabak itu, atau jika kenaikan akan terbukti sementara.

Data menunjukkan ukuran inflasi utama pada 3.7 persen pada suku pertama, tidak berubah dari semakan kedua data pada bulan Mei dan di atas sasaran dua peratus Rizab Persekutuan. Tidak termasuk harga makanan dan tenaga yang tidak menentu, inflasi berada pada 2.5 peratus. – AFP

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *