Tiga alasan baik untuk merangkul pakaian linen | PressCliff

Tiga alasan baik untuk merangkul pakaian linen |  Surat Bahasa Melayu


Linen tidak lagi dikhaskan untuk pakaian pantai dan tekstil rumah tangga, kini serat mesti dimiliki yang akan berjaya kembali ke kancah fesyen. – Gambar ETX Studio

PARIS, 23 Jun – Di tengah revolusi, industri fesyen kini mencari bahan vegan yang inovatif, lestari untuk mengurangkan kesannya terhadap alam sekitar.

Tekstil berdasarkan cendawan, anggur dan kaktus adalah beberapa alternatif yang asli dan menarik untuk bahan yang lebih mencemarkan, tetapi kita tidak boleh lupa bahawa beberapa gentian tradisional juga memenuhi jangkaan tinggi jenama dan pengguna semasa. Linen adalah salah satu fabrik tersebut dan sedang dalam proses untuk membuat kemenangan kembali ke bidang fesyen.

Linen membalas dendamnya

Lama diturunkan ke latar belakang, atau lebih tepatnya untuk tekstil rumah tangga dan pakaian pantai, linen tidak lama lagi dapat menjadi peralatan tetap di almari pakaian kami. Terima kasih kepada siapa? Terima kasih kepada rumah-rumah mewah yang, dalam menghadapi cabaran persekitaran semasa, semakin beralih kepada gentian semula jadi. Hasilnya, linen tidak lagi disediakan hanya untuk gaun musim panas dan seluar yang longgar untuk dipakai dengan kasut ringan dan gelang kulit di atas pasir putih – ini adalah klise yang nyata.

Hari-hari ini, linen lebih bergaya daripada sebelumnya, seperti yang ditunjukkan oleh banyak pereka pada pertunjukan Spring / Summer 2021, dari Dior hingga Fendi hingga Louis Vuitton. Satu musim sebelumnya, Jacquemus adalah selangkah lebih maju dari yang lain dan menjadikan linen sebagai bintang koleksinya dengan rok, bustiers, seluar, dan gaun yang sangat elegan dan sensual. “Ketika berusia tujuh tahun, saya membuat tirai linen menjadi rok untuk ibu saya,” pereka menceritakan pada persembahan koleksi itu. Linen adalah bahan terkini, kini dilihat dalam versi yang sangat canggih. Sebab pertama untuk memeluknya.

Bahan mesra alam

Tidak diragukan lagi alasan terbaik untuk merangkul serat ini dengan banyak kelebihan, tetapi juga alasan mengapa pereka beralih kepadanya lebih dari sebelumnya. Terutama ditanam di Eropah Barat – “80 persen pengeluaran serat rami bersendi di dunia berasal dari Eropah, dan Perancis adalah pemimpin dunia,” kata Konfederasi Rami dan Rami Eropah – linen adalah serat semula jadi yang tidak memerlukan banyak air dalam proses penanaman, tidak seperti bahan mentah lain seperti kapas.

Kita boleh berhenti di sana, tetapi rami juga mempunyai kelebihan lain untuk planet ini, dimulai dengan fakta bahawa penanaman serat tidak menggunakan baja atau racun perosak, dan menghasilkan sedikit atau tidak ada sisa. Sebagai serat semula jadi, linen terbiodegradasi. Kurang air, tanpa bahan kimia, tidak ada sampah … Dengan kata lain, linen muncul sebagai bahan “THE” selama setahun yang diletakkan di bawah tanda pembaharuan dan penghormatan terhadap alam sekitar.

Keselesaan yang optimum

Walaupun linen hari ini mendapat banyak perhatian untuk kualiti persekitarannya, hakikatnya serat juga mempunyai banyak kelebihan untuk pemakainya. Pertama sekali, linen sangat tahan, dan oleh itu memastikan pakaian akan panjang umur – bukan kebetulan bahawa serat itu biasanya dikaitkan dengan linen datuk dan nenek kita, yang diturunkan dari generasi ke generasi.

Seolah-olah itu tidak mencukupi, itu juga bahan yang sangat selesa, yang tidak menyekat dan membiarkan kulit kita bernafas. Ia juga termoregulasi; dengan kata lain ia membolehkan pemakai menyesuaikan diri dengan suhu: lebih sejuk pada musim panas dan lebih panas pada musim sejuk. Aset yang hebat, yang memungkinkan untuk dianggap sebagai alternatif daripada banyak bahan seperti bulu. Dan jika anda mempunyai kulit sensitif atau terdedah kepada alahan, ketahui bahawa linen adalah hypoallergenic, antijamur dan antibakteria. Tidak ada alasan untuk tidak menggunakannya jika anda tidak mahu ketinggalan bahan ‘it’ pada musim panas dan tahun ini! – Studio ETX

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *