Kereta yang berubah menjadi pesawat hanya dalam dua minit (VIDEO) | PressCliff


Anda memerlukan sekurang-kurangnya € 299,000 untuk mendapatkan Pal-V Liberty. – Gambar ihsan Pal-V

AMSTERDAM, 22 Jun – Syarikat Belanda Pal-V berharap dapat memasarkan kereta terbang pengeluaran pertama di dunia pada tahun 2022.

Di jalan raya, kenderaan ini akan kelihatan seperti kereta sport kecil, walaupun boleh berubah menjadi mesin terbang dalam beberapa saat. Sudah diluluskan untuk Eropah, ia boleh dipesan lebih awal di laman web pengeluar.

Dibangunkan di Belanda, the Pal-V Liberty diciptakan dengan kerjasama studio reka bentuk Itali. Menurut pembuatnya, tidak lebih dari dua minit untuk mengubah kenderaan ini menjadi pesawat.

Kenderaan ini memberikan fleksibiliti yang belum pernah terjadi sebelumnya, kerana secara teorinya dapat berlepas dari landasan mana pun. Di jalan raya, ia dapat menempuh perjalanan hingga 160 km / jam dan memiliki jarak lebih dari 1300 km. Di udara, kecepatan pelayarannya juga dapat mencapai 160 km / jam, dengan waktu penerbangan mencapai sekitar empat hingga lima jam.

Pal-V Liberty menggunakan bahan bakar automotif tanpa plumbum (petrol). Versi elektrik sedang dikaji.

Dalam pembangunan sejak 2012, Pal-V Liberty akhirnya dapat datang ke pasar pada akhir 2022. Kenderaan ini kini diluluskan untuk penggunaan jalan raya di Eropah dan akan segera diluluskan di Amerika Syarikat dan Australia. Ia juga menjalani sijil aeronautik oleh Agensi Keselamatan Penerbangan Kesatuan Eropah (EASA). Perhatikan bahawa lesen juruterbang girocopter yang berkenaan diperlukan untuk menerbangkan kenderaan.

Dalam versi standardnya, Pal-V Liberty sudah tersedia untuk pra-pesanan dari € 299,000 (RM1.47 juta). Edisi “Pioneer” terhad (dirancang 390 unit), termasuk semua pilihan yang ada, berharga € 499,000. – Studio ETX

https://www.youtube.com/watch?v=yIjSaEeO2l0

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *