Tidak ada apa-apa kecuali Senat McConnell menjadi penghalang agenda Biden | PressCliff


Mitch McConnell memperoleh julukan ‘Grim Reaper’ dan ‘Dr. Tidak ‘setelah membuat catatan panjang untuk menyekat inisiatif Demokrat s. – Gambar AFP

WASHINGTON, 21 Jun – Ketika Senat AS minggu ini memilih RUU reformasi pilihan raya, Pemimpin Minoriti Republikan Mitch McConnell akan memainkan peranan yang disukainya: Sekatan jalan bagi agenda Demokrat.

McConnell memperoleh julukan “Grim Reaper” dan “Dr. Tidak ”setelah membuat catatan panjang untuk menyekat inisiatif Demokrat mulai dari penggal kedua Presiden Barack Obama. Walaupun sekarang, dalam minoriti, dia terus menggunakan kuasa itu, berkat peraturan Senat.

McConnell, yang memimpin partinya di Senat tanpa pembangkang sejak 2007, telah berjanji untuk menggunakan filibuster minggu ini untuk ketiga kalinya dalam sebulan untuk mencegah perdebatan mengenai langkah yang bertujuan untuk meningkatkan akses pemilih ke pilihan raya menjelang pilihan raya pertengahan 2022.

“Mitch sudah lama tidak” tidak “,” kata Presiden Demokrat Joe Biden kepada wartawan minggu lalu, ketika dia bersiap untuk kembali dari Eropah.

“Tidak benar,” jawab McConnell, yang mengatakan dia ingin Biden berpegang pada kebijakan sederhana.

McConnell telah menggerakkan kaukusnya tahun ini untuk menolak langkah Demokratik yang mengatasi jurang gaji antara lelaki dan wanita, dan untuk menggagalkan usaha bipartisan untuk mewujudkan komisi untuk menyiasat serangan mematikan 6 Januari di Capitol AS oleh penyokong mantan Presiden Republik Donald Trump.

Tetapi undang-undang reformasi pilihan raya dikenal sebagai S-1, dengan pembaharuan persekutuan sistem pilihan raya yang sebagian besar diawasi oleh pemerintah negara, mewakili perkara terbesar namun dalam kebangkitan Republik menentang keutamaan Biden yang mereka anggap sebagai kepartian.

“Senat akhirnya akan mendapat kesempatan untuk memilih rang undang-undang bahawa Dewan Demokrat Dewan dan Senat sama-sama menjadikan keutamaan nombor satu mereka untuk seluruh Kongres,” kata McConnell, seorang Republikan Kentucky, 79 tahun yang telah menggambarkan dirinya sebagai ” cent ”fokus untuk menghentikan pentadbiran Biden. “Senat akan menolaknya.”

Rancangan kompromi yang ditawarkan oleh Senator Demokrat moderat Joe Manchin, yang dapat dimajukan oleh Demokrat sebagai alternatif, tidak mungkin akan lebih baik.

Pemungutan suara minggu ini, yang diharapkan pada hari Selasa, merupakan pertikaian awal yang tinggi dalam pertempuran pilihan raya 2022 yang akan datang untuk menentukan parti mana yang menguasai Senat pada separuh akhir penggal empat tahun Biden.

Senat 100 kerusi dibahagi 50-50 antara Republikan dan Demokrat, yang menguasai dewan hanya kerana Wakil Presiden Kamala Harris mengadakan undi pecah.

Seperti kebanyakan undang-undang, S-1 memerlukan 60 suara untuk diluluskan di bawah peraturan filibuster Senat.

Itu memberikan McConnell kuasa veto yang efektif terhadap setiap undang-undang Biden yang berada di luar rekonsiliasi anggaran, termasuk kawalan senjata, reformasi polis, hak suara dan diskriminasi berdasarkan jenis kelamin, orientasi seksual atau identiti gender.

Sekatan mahkamah

McConnell menimbulkan kegemparan di kalangan Demokrat minggu lepas dengan mengatakan dia akan menyekat calon Mahkamah Agung Biden jika kekosongan pengadilan dibuka pada tahun 2024 dan mungkin juga pada tahun 2023.

Penyekat rancangan undang-undang reformasi pilihan raya yang direncanakannya telah memberi tekanan kepada Pemimpin Majoriti Senat Chuck Schumer untuk mencabut filibuster atau mereformasi peraturan untuk memberi Biden peluang yang lebih baik untuk mendapatkan keutamaan.

“Ini pasti masalah aliran sungai,” kata Senator Mike Braun. “Itulah masalah yang akan digunakan untuk melanggar filibuster, atau tidak,” kata Indiana Republican kepada Reuters.

Tetapi Republikan percaya strategi McConnell menghadapi sedikit risiko dengan Joe Manchin dan rakan Senator Demokratik moderat Kyrsten Sinema yang menentang untuk mengakhiri filibuster – bahkan jika ia digunakan untuk membunuh usaha Manchin untuk melakukan bipartisans pada undang-undang pengundian.

“Satu perkara yang sangat jelas Joe adalah bahawa integritas filibuster adalah yang terpenting, dan saya tidak merasakan dia mencari sebab untuk mengubah fikirannya,” kata Senator Republikan Kevin Cramer kepada Reuters.

Walaupun McConnell membanggakan dirinya sendiri atas serangkaian langkah-langkah bipartisan yang memperuntukkan lebih dari AS $ 3 trilion (RM12.4 trilion) untuk bantuan pandemi Covid-19 tahun lalu, kemampuannya untuk mengumpulkan Republikan Senat sebagai pembangkang dapat mengubah banyak agenda Biden menjadi wadah pesanan untuk pilihan raya kongres tahun depan.

Itu termasuk langkah reformasi pilihan raya minggu ini, yang mana Demokrat katakan adalah perlu untuk membatalkan kawalan baru yang ketat terhadap prosedur pengundian di setengah lusin negeri AS berikutan dakwaan palsu Trump bahawa penipuan pengundi yang meluas menelan belanja pilihan raya presiden 2020.

“Kami berada di saat kritikal dalam sejarah Amerika dalam hal penindasan pengundi, dan saya percaya mereka yang berusaha mempertahankannya harus mencatat untuk menunjukkan bahawa mereka mempunyai peluang untuk melakukan perkara yang betul,” Senator Dick Durbin, Demokrat No. 2 dewan itu, memberitahu Reuters.

“Harapan saya ialah para pengundi akan memutuskan untuk menentang penyekat suara,” tambah Demokrat Illinois.

Republikan berharap undang-undang Demokrat yang bertekad akan membantu mereka merebut kembali majoriti di Senat dan Dewan Perwakilan, dan mengubah Biden menjadi apa yang disebut oleh Pengerusi Persidangan Republik Senat John Barrasso sebagai “presiden setengah penggal.” – Reuters

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *