Senarai keinginan perjalanan: Kanopi buluh terletak di antara pemandangan dramatik di China | PressCliff


Ikuti lawatan ke kanopi buluh yang mempesona di China. – Gambar ETX Studio

SHANGHAI, 22 Jun – Studio seni bina yang berpusat di Shanghai telah merancang kanopi dan paviliun buluh di lokasi pertunjukan cahaya Impression Sanjie Liu, yang diadakan pada waktu malam di Sungai Li di Yangshuo, China. Hasilnya adalah kanopi yang lapang dan menghilang yang mengilhami imaginasi, dan juga selera untuk perjalanan.

Di tengah-tengah lingkungan ajaib, yang terletak di antara gunung dan sungai di Yangshuo, China, berdiri sebuah pemasangan seni bina yang kelihatan seperti sesuatu yang langsung dari mimpi. Kanopi sepanjang 140 meter dan berfungsi sebagai sejenis payung raksasa pada siang hari, sambil menyala sebagai objek yang diterangi pada waktu malam. Lllab studio seni bina Cina menggunakan buluh anyaman untuk membuat kanopi dan sekumpulan paviliun seperti pod untuk melindungi pengunjung semasa pertunjukan cahaya di antara pergunungan batu kapur Guilin yang menakjubkan.

Pemandangan seni bina ini dirancang untuk menemani pertunjukan cahaya yang diarahkan oleh pembuat filem Zhang Yimou dan pertama kali dipentaskan pada tahun 2004. Zhang Yimou menggunakan sungai dan 12 gunung di sekitarnya sebagai latar untuk pertunjukan lagu dan kesan khas, yang diilhami oleh legenda rakyat penyanyi, Liu Sanjie.

Kanopi, buluh, pagoda

Situs pulau yang digunakan untuk pertunjukan sudah memiliki pagoda masuk di satu ujungnya, dan panggung utamanya di ujung yang lain. Di sini, reka bentuk lllab bertujuan untuk mengoptimumkan ruang antara pintu masuk dan pentas utama. Oleh kerana laman web ini sebagian besar ditutup dengan kebun buluh, para arkitek mengembangkan rangkaian struktur menggunakan buluh sebagai bahan bangunan utama untuk melengkapkan pengaturan semula jadi.

Perjalanan yang terpesona

Serangkaian tanglung buluh anyaman melintasi jalan yang memandu pengunjung dari pintu masuk ke bahagian dalam laman web ini. Lentera secara beransur-ansur meningkat dalam ukuran, sehingga mereka berubah menjadi paviliun yang dapat dimasuki pengunjung. Strukturnya dibuat menggunakan batang buluh panjang, berdiameter antara 50 hingga 80 milimeter. Ini kemudian direndam dalam air dan hangus untuk membuatnya lembut dan dapat disesuaikan dengan bentuk yang diperlukan.

Pada siang hari, lentera menyatu dengan pemandangan, kerana pewarnaan semula jadi melengkapkan persekitarannya. Pada malam hari, mereka menyala ke dalam untuk menerangi situs, bersinar dari dalam ketika cahaya menyaring melalui cangkang tenunan. – Studio ETX

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *